Podvojné účetnictví je pojem, který byl používán do roku 2004. Od 1. ledna 2004 se nově podle zákonu o účetnictví používá pouze účetnictví (pro to, co bylo kdysi účetnictvím podvojným) a jednoduché účetnictví je nahrazeno tzv. daňovou evidencí, která se řídí zákonem o daních z příjmů.
Pro podvojné účetnictví, tedy účetnictví, je typické spárování každé položky na dvou účtech – na straně Dal a Má dáti.
Povinnost vést účetnictví má podnikatel, který:
Přechod zpět na daňovou evidenci je možný až po pěti letech, ve kterých obrat účetní jednotky byl méně než 25 miliónů korun.
Jednoduché účetnictví, tedy daňový evidence, zachycuje účetní případy na jednom účtu, který by má hlavní cíl podat přehled o příjmech a výdajích a o pohybu majetku a hospodářských prostředků. V české republice účtují touto metodou malé podniky, které nemají povinnost vést účetnictví. Přesto však řada vede účetnictví z vlastní iniciativy, protože tak má lepší přehled o hospodaření podniku. Daňová evidence je založená na peněžní bázi, nesleduje tak výnosy a náklady, ale pouze příjmy a výdaje. Tudíž neposkytuje systémový a ucelený přehled hospodaření.
Daňová evidence příjmů a výdajů
Obsahuje peněžní i nepeněžní příjmy a výdaje za dané kalendářní období, tzn.:
Není potřeba dělit na druhy nákladů, ani určovat pohyb na peněžním účtu. Stačí pouze kolonka zdanitelné příjmy a daňově uznatelné náklady.
Daňová evidence majetku a závazků
Chcete si vést účetnictví snadno a bez potíží?
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy