Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Povinnosti účetní jednotky

Účetní jednotka má povinnost dodržovat všechny účetní zásady a zajistit tak věrné a poctivé zobrazení předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky.

Skutečnosti, které jsou předmětem a součástí účetnictví a účtování musí být zachyceny účetními doklady, účetní případy zaznamenány v účetních knihách a inventarizován majetek a závazky. Ke konci účetního období je povinností sestavit účetní závěrku.

Vedené účetnictví musí být:

  • správné – to je v případě, že jsou dodrženy všechny zákonné předpisy
  • úplné – zaúčtovány jsou všechny účetní případy v daných účetních knihách, je sestavena účetní závěrka a dodrženy všechny náležitosti pro zveřejnění účetní závěrky a výroční zprávy
  • průkazné – průkazné jsou všechny záznamy a je provedena inventarizace
  • srozumitelné – účetní případy jsou jednoznačně a spolehlivě určeny
  • uchovatelné a zaručovat trvalost účetních záznamů

Archivace

Dobu archivace jednotlivých účetních záznamů stanovuje § 31 zákona o účetnictví a další právní normy jako např. zákon o archivnictví, zákon o DPH nebo sociálním zabezpečení. Za porušení povinností související s archivací dokumentů a účetních záznamů může být účetní jednotce uložen pokuta až ve výši 3% z hodnoty úhrnu rozvahy.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Zá zákona je potřeba archivovat 10 let tyto záznamy:

  • účetní závěrku
  • výroční zprávu

A podle ostatních právních norem např. daňové doklady k DPH.

Ze zákona je potřeba archivovat 5 let tyto účetní záznamy:

  • účetní doklady
  • účetní knihy
  • odpisové plány
  • inventurní soupisy
  • účtový rozvrh
  • přehledy
  • účetní záznamy, které dokládají formu vedení účetnictví

Inventarizace

Inventarizací zjišťuje účetní jednotka skutečný stav veškerého majetku a závazků a ověřuje, zda tento zjištěný stav odpovídá stavu majetku a závazků (aktiv a pasiv) v účetnictví. Inventarizace je prováděna k okamžiku sestavení účetní závěrky, tedy v případě řádné závěrky na konci účetního období.

Inventarizaci je nutné archivovat 5 let od jejího provedení.

  • fyzická inventura – zjištění skutečného stavu u hmotného nebo nehmotného majetku
  • dokladová inventura – u závazků, pohledávek a dalších složek majetku

Při srovnání výsledků inventury a stavu v účetnictví může dojít k těmto situacím:

  • skutečný stav je nižší než v účetnictví – rozdíl se označuje jako manko, u peněžních hotovostí a cenin jako schodek
  • skutečný stav je vyšší než je stav v účetnictví – rozdíl se označuje jako přebytek

S inventarizací také souvisí vnitřní předpisy společnosti, které stanovují termíny a četnost inventarizace, pověřené osoby a postupy.

Chcete si vést účetnictví jednoduše?

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!