Účetní jednotka má povinnost dodržovat všechny účetní zásady a zajistit tak věrné a poctivé zobrazení předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky.
Skutečnosti, které jsou předmětem a součástí účetnictví a účtování musí být zachyceny účetními doklady, účetní případy zaznamenány v účetních knihách a inventarizován majetek a závazky. Ke konci účetního období je povinností sestavit účetní závěrku.
Vedené účetnictví musí být:
Dobu archivace jednotlivých účetních záznamů stanovuje § 31 zákona o účetnictví a další právní normy jako např. zákon o archivnictví, zákon o DPH nebo sociálním zabezpečení. Za porušení povinností související s archivací dokumentů a účetních záznamů může být účetní jednotce uložen pokuta až ve výši 3% z hodnoty úhrnu rozvahy.
Zá zákona je potřeba archivovat 10 let tyto záznamy:
A podle ostatních právních norem např. daňové doklady k DPH.
Ze zákona je potřeba archivovat 5 let tyto účetní záznamy:
Inventarizací zjišťuje účetní jednotka skutečný stav veškerého majetku a závazků a ověřuje, zda tento zjištěný stav odpovídá stavu majetku a závazků (aktiv a pasiv) v účetnictví. Inventarizace je prováděna k okamžiku sestavení účetní závěrky, tedy v případě řádné závěrky na konci účetního období.
Inventarizaci je nutné archivovat 5 let od jejího provedení.
Při srovnání výsledků inventury a stavu v účetnictví může dojít k těmto situacím:
S inventarizací také souvisí vnitřní předpisy společnosti, které stanovují termíny a četnost inventarizace, pověřené osoby a postupy.
Chcete si vést účetnictví jednoduše?
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy