Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Jak zvládnout veřejné vystoupení?

Může to potkat i vás. Dostanete se do situace, kdy se budete muset chtě nechtě postavit před skupinu lidí a začít mluvit. Pokud jste extrovert, možná si právě říkáte, že to nic není. Pokud jste introvert, už jen při té představě se vám udělá sucho v ústech. Ať už patříte do první nebo do druhé skupiny lidí měli byste se na svůj projev předem připravit.

 

Mluvte, když máte co říct

Pokud už chcete nebo musíte na veřejnosti vystoupit, jistě chcete, aby vás někdo poslouchal. Proto musíte posluchače zaujmout.

Lépe se vám samozřejmě bude hovořit o tématu, o kterém něco víte. Proto se snažte před vystoupením získat a hlavně nastudovat veškeré dostupné materiály. Vyhnete se tak situaci, kdy se vás někdo z publika zeptá na něco, co nebudete vědět.

Projev si předem připravte

Mluvte srozumitelně, nepoužívejte zbytečně cizí výrazy, kterým by vaše publikum nemuselo rozumět. Snažte se používat květnatou češtinu, najděte vhodná synonyma a neopakujte často stejné výrazy.

Připravte si dopředu osnovu

Myslet si, že proslov zvládnete bez chyby jen tak z hlavy, je naivní. Zvlášť pokud nemáte s projevy žádnou zkušenost. Vždy si dopředu připravte osnovu, kam si napište, alespoň základní body, se kterými chcete před lidmi vystoupit. Dobře připravenou osnovu oceníte hlavně v případě, když náhodou ztratíte nit.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Připravte si úvod a závěr

Když si budete chystat osnovu, připravte si také úvod a závěr. Úvodem byste měli posluchače zaujmout a připravit je na to, o čem bude váš proslov. V žádném případě nezačínejte proslov svou omluvou, že nejste dobrý řečník. Zcela zbytečně tak upozorníte na své nedostatky a také je pravděpodobné, že vás to znervózní.

V závěru shrňte vše podstatné. Ukončení projevu by mělo být jasné. Nezapomeňte publiku poděkovat za pozornost.

Mluvte nahlas a zřetelně

Pokud chcete publikum spolehlivě unudit nebo uspat, mluvte potichu a nesrozumitelně.  Jestliže nebudete mluvit jasně a nahlas je pravděpodobné, že vaše publikum bude váš proslov považovat za zbytečnou ztrátu čas. A ani vám nepomůže, že o daném tématu víte více než kdokoliv jiný. Těžko vás totiž bude považovat za odborníka, když de facto vůbec neuslyší, o čem mluvíte.

Jestliže si nejste svým projev jistí, natrénujte ho předem. Stačí k tomu, když si svůj přednes nahrajete na video nebo alespoň na záznamník. Jednak si lépe zvyknete na svůj vlastní hlas a hlavně zjistíte, jestli vám budou posluchači opravdu rozumět.

Jak zvládnout nervozitu?

Svůj proslov si můžete připravit do posledního puntíku, přesto se může stát, že vás přepadne před vystoupením tréma.

Pokud jste nervózní, běže se před projevem na chvilku projít nebo udělejte pár dřepů. V těle se vám lépe rozproudí krev a vy se budete hned cítit o poznání lépe.

Zhluboka dýchejte a říkejte si, že to zvládnete.  Pokuste se přesně pojmenovat, čeho se bojíte. Jestli vás děsí neznámý prostor, zajděte se do místnosti podívat ještě před přednáškou. Pokud je to možné samozřejmě.

Vezměte si s sebou láhev s vodou. Za ní budete určitě vděční, pokud vám náhodou opravdu vyschne v krku.

Oblékněte se do pohodlného oděvu. Na své vystoupení si vezměte něco, v čem se cítíte dobře a v čem zároveň dobře vypadáte.

Stůjte zpříma. Pokud se narovnáte, budete vypadat sebevědoměji a pravděpodobně z vás tréma brzy opadne.

A hlavně mějte na paměti, že žádný učení z nebe nespadl a chybovat je lidské.

Konflikt – ač se konflikt zdá být pro většinu lidí nepřijatelný, nepříjemný, může významně přispět ke zlepšení situace. Dojde totiž k uvolnění nashromážděného napětí a opět k uvolnění komunikace. Konflikt nemusí nutně znamenat nepříjemnou záležitost.  

Vězte, že vzájemnou komunikací si vytváříte jednak vy obrázek o druhé straně, ale i druhá strana o vás. Rozmýšlejte, než něco vyslovíte. Promyslete věcný obsah sdělení.

Stává se velmi často, že komunikace není otevřená a upřímná, protože jsme se naučili říkat to, co je výhodné a bezpečné. Současný vývoj tomu napomáhá. Dbejte proto na to, aby komunikace na pracovišti mohla být otevřená a upřímná. Snažte se poskytovat na pracovišti možnost zpětné vazby – a to jak motivační, tak také ryze pracovní. Pokud budou mít zaměstnanci možnost pravidelných porad, kde si budou moci vykomunikovat případné potíže, ale i úspěchy v týmové práci, přispějete významně k prohlubování spolupráce a zlepšení výsledků práce. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!