Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Pozitivní komunikace a bariéry komunikace

Základním principem pozitivní komunikace je vytváření přátelského prostředí. Záleží na přístupu k lidem. Naše chování přitom vychází ze sebehodnocení – podle sebe soudím tebe.

 

Rozlišujeme 4 výchozí úrovně komunikace

  • I'm OK. = Jsem v pohodě.

  • I'm not OK. = Nejsem v pohodě.

  • You're OK. = Jste v pohodě.

  • You're not OK. = Nejste v pohodě.

 

Vzájemnou interakcí vytvoříme 4 vztahy

  • I'm not OK – You're not OK. Mluvčí se považuje za méněcenného a ostatní jsou zlí, nevstřícní a hloupí. Vede k izolaci. Člověk odmítá nabízenou pomoc.

  • I'm OK – You're not OK. Mluvčí nežádá o pomoc, žebrá o ni za cenu ponížení tzv. duševní prostituce. Žádá o pomoc nevhodným způsobem.

    Mám zájem, jak si mohu objednat?

    Volejte: +420 607 044 665

    Pište na: info@altaxo.cz

  • I'm OK – You're not OK. Mluvčí se považuje za experta, který všechno ví, všechno zná. Se svými znalostmi se nepotřebuje s nikým radit. Vede k izolaci. Podceňuje druhé, může vést k agresi a ponižování.

  • I'm OK – You're OK. Ideální vztah pro pozitivní komunikaci. Každý máme svůj názor. Nikdo není dokonalý, proto se poradíme a budeme se snažit najít nejlepší možné řešení.

Klíčovou premisou pozitivní komunikace je říkat věty bez záporů (např. Dnes nemám čas. versus Mohli bychom se vidět zítra.). V českém jazyce je pozitivní komunikace složitější, protože na rozdíl od anglického jazyka používáme v jedné větě hned několik záporů.

 

Bariéry komunikace

Komunikaci nám stěžuje verbální projev, který ovšem ovlivňuje celkový výsledek pouze ze 7% (paralingvistika 42%, řeč těla 51%). Problematické jsou nejasné a nejednoznačné formulace, nesrozumitelný jazyk nebo pořadí informací a jejich význam.

 

Bariéry komunikace členíme na:

  • externí (vnější) – hladina hluku v kanceláři, vizuální rozptylování, vyrušení třetí osobou, příliš formální prostředí

  • interní (vnitřní) – obava z neúspěchu, osobní či pracovní problémy, předsudky, způsob vyjadřování

Pokud chcete co nejvíce komunikačních bariér zbořit, dodržujte primární zásady komunikace:

  1. Máme dvě uši a jenom jedna ústa – více poslouchejte, méně mluvte.

  2. Přizpůsobte se – lidé více naslouchají, když mluvíte stejnou rychlostí jako oni.

  3. Pěstujte trpělivost – nespěchejte se závěry.

  4. Nepřerušujte – nedokončujte věty za druhé osoby.

  5. Nepřeceňujte vzhled – nenechte se ovlivnit zjevem komunikačního partnera. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!