Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Rétorika a hlasová technika

Význam slova rétorika pochází z Řecka ze slova „rhésis“ = řeč. Označením slova Rhétor se však neoznačuje řečník, nýbrž mistra slova.  Rétorika je věda o mluvení a umění mluvit. A právě v Řecku patřila jako věda mezi nejváženější.

Rétorika je obor, který se zabývá vznikem a interpretací veřejného diskurzu.

Významnou osobností v oblasti rétoriky byl např. Sokrates, Platón a nejvýznamnější Aristoteles, který formuloval základní principy rétoriky, které platí dodnes. Formuloval je ve svém spise Rétorika a poukazoval, že řeč je třeba chápat především jako názor komunikace. Člověk, který se chce podle Aristotela zabývat rétorikou, měl by absolvovat tři nauky:

·         natura – (= příroda), tedy pro ovládání řeči jsou nutné předpoklady dané přírodou – zdraví, dobrý dech, znělý hlas, odpovídající vzhled, bystost ducha atd.

·         ars st doctrina – umění a věda, je nutné zvládnout i teoretické zákonitosti rétoriky

·         exer-citátio – pokus o projevy se musí neustále opakovat, jedině tak se člověk stane dobrým řečníkem

I v dnešní době médií má projev a rétorika své místo. Vše působí lépe, pokud řečník předstoupí před občany s projevem, než kdyby si měli lidé pouze přečíst článek v novinách nebo na internetu. Řeč je hlavním komunikačním kanálem a je důležitá pro budování mezilidských vztahů, pro výkon povolání a další.

Cílem každé řeči je přesvědčit posluchače a je důležité, aby o daném faktu byl přesvědčen i sám řečník. Ten se musí vžít do situace posluchačů a získat je na svou stranu. Špatné přesvědčení vede k nevhodnému stylu přednášky a k nulovému efektu.

 

Hlavní zásady:

·         Odhodlaný přístup k věci

·         Upřímnost a otevřenost

·         Široký rozhled – ne pouze Váš obor

·         Zvídavost a trpělivost naslouchat publiku

·         Nenechte se odradit

 

Základní pravidlo praví, že je třeba vědět, o čem se bude mluvit, než se začne. Tedy prvním předpokladem je znalost tématu a ovládání látky.

 

Podmínkou úspěšného přednesu řeči je:

1.     Sběr materiálu vztahující se k danému tématu

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

2.     Čtení materiálu

3.     Formulování

4.     Učení a memorování

5.     Zdařilý přednes

 

Jak dobře mluvit?

·         používat spisovnou češtinu

·         využívat synonym

·         mluvit v jednoduchých větách

·         každou myšlenku ukončit klesnutím hlasu

·         nepoužívat výplňková slova

·         vyvarovat se frází

 

Příprava projevu

Příprava projevu je nutná zvláště u méně zkušených řečníků.

·         soustřeďte se na posluchače

Je vhodné se při přípravě zaměřit na jednu osobu, která buď nejdůležitější, nebo nejtypičtější jako posluchač. Zaměřit se na otázky – co ví o tématu, už se jím zabýval, jaký má názor, jaké použít argumenty, na co by se mohl ptát, jaké bude požadovat informace, zajímají ho detaily, je praktik nebo teoretik, co považuje za důležité atd.

·         nechte se představit

Posluchači jsou nejpozornější na začátku projevu, a proto by bylo na škodu, kdybyste tento čas vyčerpali na představování. Pokud máte někoho (např. pořadatele), kdo vás můžete představit a uvést, využijte toho.

·         určit cíl projevu

Odpovědět na otázku  - Co chci, aby se můj posluchač dozvěděl? Co chci, aby udělal?

·         definujte osnovu

Po definici cíle je třeba vytvořit osnovu projevu. V případě informativní prezentace se zaměřit na to, co vše se má posluchač dozvědět, v případě přesvědčovací prezentace, proč to má posluchač udělat. Pamatujte na to, že lidé jsou schopni si zapamatovat omezené množství klíčových informací, proto se zaměřte pouze na nejdůležitější.

·         vybavte se pomůckami

V případě projekce na plátno je pozornost posluchače odváděna na obraz. Při použití flipchartu je vhodné nejdříve napsat myšlenku a až poté ji vyslovit.

·         vysvětlete svoje hesla

·         oslňte začátkem

Zahájeni projevu je vhodnější umět zpaměti. V začátcích se totiž vytváří první dojem posluchače a je potřeba ho zaujmout.

·         sugestivně zakončete

Na závěr si nechte zajímavou, ale ne příliš důležitou informaci.

·         nacvičujte

Za pomoci speciálních cviků se dá naučit správnému dýchání, nalézt přirozenost a naučit se uvolňovat napětí v psychice i těle. Na procvičení jsou nejlepší jazykolamy, které napomohou k plynulejší výslovnosti.

·         Jedna teta byla teta tetě tetou, ne ta teta před tou tetou byla teta tetě tetou, až ta teta po tý tetě byla teta tetě tetou.

·         Náš táta má neolemovanou čepici. Olemujeme-li mu ji nebo neolemujeme-li mu ji?

·         Pštros s pštrosicí a pštrosáčaty šli do pštrosačárny.

·         Petr Fletr pletl svetr. Pletl Petr Fletr svetr? Svetr pletl Petr Fletr.

·         Nenaolejuje-li Julie koleje, naolejuji je já sám.

·         Pokopete-li mi to pole, nebo nepokopete-li mi to pole.

 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!