Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Typy neverbálních signálů

Každý z nás ví, že existují dva druhy komunikace – verbální, tedy mluvením a neverbální, tedy komunikace pomocí gest, mimiky, či haptiky. Ovšem následující článek se nebude zbývat složkami neverbální komunikace, nýbrž typy neverbálních signálů, které jsou rozličné, i když doplňují jak verbální komunikace, tak i neverbální signály.

Neverbální komunikací, čili komunikací beze slov se člověk snaží především potvrdit, či zesílit význam svých slov, doplnit, či suplovat verbální informaci a přinášet odlišné informace. Psycholožka Nicky Hayesová ve svých knihách razí tvrzení, že pokud není neverbální komunikace spojena s verbální, člověk upřednostní neverbální stránku, neboť je pětkrát větší, než stránka verbální. Tento fakt je spojen s tím, že verbální komunikace je spojena spíše s rozumem, tedy že přemýšlíme nad tím co říkáme, zatímco neverbální komunikace je spojena převážně s emocemi.

 

Hlavními důvody proč neverbálně komunikujeme také můžou být – úplně, či částečné nahrazení řeči, podpora řeči, vyjádření emocí, či sebevyjádření. Signály které při tom neverbálně vysíláme mohou být vrozené, naučené, či kombinované. V každém případě je důležité tento typ signálů sledovat v závislosti na situaci.

 

Každý řečník, který chce dobře přednést svou řeč by měl oplývat jak verbálními, tak neverbálními dovednostmi a vypěstovat si takzvanou dvojí citlivost:

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

  • Musí umět odhadnout v jaké situaci je vhodné použít určité neverbální prostředky, mezi něž patří úsměv, či oční kontakt.

  • Měl by si umět vypěstovat zvýšenou vnímavost pro pochopení neverbálních signálů přicházejících od publika a vhodně na ně reagovat.

Na druhou stranu je velmi důležité zamezit neverbální interpretaci takové, která by mohla způsobit spekulaci, či by mohla, jak již bylo zmíněno, platit pouze v určitém komunikačním, či situačním kontextu.

 

Co se týče provázanost verbálních a neverbálních prvků platí, že neverbální signály mohou doplňovat, nahrazovat, či zdůrazňovat verbální sdělení. Pokud neverbální signály nejsou doprovázeny verbální stránkou, mohlo by se zdát že působí osaměle, opak je pravdou a zde to platí dvojnásob. Neboť, když člověk využívá pouze neverbální komunikace snaží se své počínání ještě více zdůraznit, tedy nevyužívá jen jednoho druhu neverbální mluvy, ale tyto druhy kombinuje – mimika (výraz obličeje) se například může mísit s haptikou (doteky), o tom snad více v dalším článku.

 

Hlavními typy neverbálních signálů, které rozlišujeme jsou:

SYMBOLY platí vždy v určitém kulturním kontextu a jejich chápání vzniká dlouhodobým procesem dohody. Proto je důležité uvědomit si jaké symboly je vhodné používat pro určité typy publik.

ILUSTRÁTORY jsou takzvanými dokreslujícími signály. Většinou jsou vyjadřovány pohybem ruky, ale jako ilustrátor může sloužit každý pohyb těla, sloužící jako doprovod verbální komunikace. Podmínkou porozumění je synchronizace verbální komunikace a pohybů těla.

REGULÁTORY jak naznačuje název koordinují a řídí průběh komunikace. Nejčastěji používanými regulátory jsou podání ruky, či výměna pohledu

ADAPTÉRY jsou určené ke zvládání našich pocitů a řízení našich okamžitých reakcí. Adaptérů obvykle užíváme pokud jsme v nějaké stresové situaci, například hraní s předměty, či s vlasy. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!