Pokud vás úvodní otázka zaskočila nebo jste doposud nepřemýšleli nad chybami v osobní komunikaci, tak vás možná překvapí obsah následujících řádků. Navíc dle našich zkušeností přinese zajímavé a užitečné postřehy, které se vám jistě budou hodit i v komunikaci v osobním životě.
Je pravdou, že v poslední době se komunikace přesunula spíše k telefonické a písemné formě. Ale i přesto má osobní komunikace v dnešní době svůj nezastupitelný význam.
K nejčastějším chybám v komunikaci patří:
Pokud jsme během komunikace nepozorní či neposloucháte, co vám ostatní říkají, tak přijdete nejen o informace, ale především budete těžko navazovat na další komunikaci. Vůbec nejhorší je pokud si během komunikace v duchu připravujete, co budete odpovídat. Vzhledem k vývoji diskuze můžete přijít s odpovědí mimo téma.
S chybou dlouhého ticha v komunikaci si již setkal snad každý. O to více si dokážete představit jak je tato situace nepříjemná. V oné chvíli je potřeba zachovat chladnou hlavu a hlavně nebýt nervózní. To se ale řekne! Jistou záchranu můžete hledat v aktuálním dění. Pokud tedy sledujete média. Pro ty co se nezajímají o aktuální dění jsou záchranou předměty denního použití a různé suvenýry. Tedy vše co vás v danou chvíli obklopuje.
Lidé potřebují nabýt jistoty, že tomu co říkáte, také věříte. Pokud do komunikace zapojíte řeč těla a stanete se rozeznatelní pro druhé, budou si vaše podměty více pamatovat. Nebuďte tedy monotónní.
Asi nejčastější chybou v komunikaci je skákání do řeči. Představte si. Mluvíte a někdo vám skočí do řeči a vy zapomenete, co jste chtěl říci. Trapas! Takže se pokuste mluvit až po vyjádření myšlenky druhého. To ale neznamená, že nebudete komunikovat.
Nesnažte se prosadit vlastní pravdu za každou cenu. I když jste si jistí, že máte pravdu, není nezbytné o tom přesvědčit ostatní. Zvlášť na úkor toho, že vaše vzájemná komunikace ztratí pohodový charakter. Však oni časem zjistí, že jste měli pravdu a příště vám budou více věřit.
S úsměvem jde všechno líp, není jenom známou slovní hříčkou, ale především ověřenou skutečností. Úsměv může jednak usnadnit průběh komunikace, ale také přilákat další lidi k zapojení se do diskuze. Během komunikace se netvařte, jako kdyby se to vás netýkalo.
A nakonec i nedostatečná odezva je komunikační chybou. Pokud vám někdo sděluje své pocity a zkušenosti měli byste se s ním podělit i o své. Jen tak si vás lidé zapamatují.
Pamatujte dobrá komunikace má povzbuzující účinky a posunuje člověka dál.
Umíte už správně komunikovat?
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy