Jde o proces řízení položek v kategorii produktu jakožto strategické obchodní jednotce. Obchodníci a dodavatelé spolupracují v rámci procesu prostřednictvím společné cenotvorby, merchandisingu, řízení sortimentní skladby. To vše je založeno na cílech kategorie, konkurenčním prostředí a chování spotřebitele.
Category Management se zaměřuje na výnosy a snížení nákladů pomocí efektivního Supply Chain Managementu. V řízení a tvorbě sortimentu, v podpoře prodeje a zavádění nových výrobků na trh je vyžadovaná úzká kooperace obchodníků a dodavatelů.
Společným cílem je vytvoření vysoké hodnoty pro zákazníka, díky které bude růst podíl loajálních zákazníků ruku v ruce se zlepšením obchodních výsledků. Nejméně úspěšní jsou ti, kteří mají nekonkurenční ceny a nenabízí odlišný nákupní zážitek.
Jaký je cíl společnosti?
Kdo je cílový zákazník?
Jaké jsou finanční, marketingové a produktové/sortimentní strategie?
Jaká je pozice vůči konkurenci?
Jaká je strategie ve vztahu k obchodním partnerům?
Category Management umožňuje obchodním řetězcům a jejich obchodním partnerům postupovat společně při identifikaci potenciálních úspor a přitom hledat efektivnější, zákaznicky orientované marketingové a merchandisingové nástroje. Cílem CM je zlepšení vlastní konkurenceschopnosti.
Klíčové je udržování důvěry zákazníků a úzká spolupráce mezi dodavateli a prodejci. Pokročilé technologie chrlí mnohem více informací o zvyklostech nakupujících. Podle aktuální poptávky se vytváří plány. Určuje se sortiment a produkty, které přilákají zákazníka. Dalším krokem je uspokojit přání a požadavky. Je nutné analyzovat tržní a spotřebitelské výzkumy a podle toho stanovovat taktiku a využívat vlastní kreativitu.
Zákazník vždycky nakupuje zboží z více kategorií. Některé kategorie jsou ziskovější, jiné méně, některé se prodávají rychle, jiné pomaleji… Cílem je umožnit zákazníkovi snazší a lepší výběr.
CM naráží i na mantinely. Praxe je ovlivněna lokálními omezeními, zákony a nařízeními (jiný kraj, jiný mrav). Existují také velké lokální rozdíly mezi tím, kolik informací jsou lidé ochotni sdílet.
Definice kategorie se v různých odvětvích liší.
Údaje potřebné pro CM pochází z různých zdrojů.
Strategie obchodníka a dodavatele se musí sjednotit a musí se sdílet informace.
Organizační struktury a procesy musí CM podporovat.
Informační infrastruktury musí umožňovat snadný přístup k datům a analýzám.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy