Kritizovat dovede každý, ale objektivně hodnotit, to je oříšek pro dnešní hodnotitele pracovníků. Je to především proto, že, velkou roli hraje sama osobnost hodnotitele a fakta, že ne vše jde objektivně hodnotit. Kromě toho pracovní výkon jednotlivých pracovníků musí být brán individuálně a kolikráte je ovlivněn i vlivy pracovníkem neovlivnitelné, které jsou špatně identifikovatelné. Z těchto důvodů je již zmiňovaná objektivita ohrožena subjektivismem, ke kterému má člověk jako tvor většinou sklony.
Základní chybou v hodnocení pracovníků je zvolení špatných kritérií podle nichž je hodnoceno, avšak existuje i mnoho dalších chyb mezi něž patří:
Přílišná shovívavost, kdy je hodnotiteli pracovník například sympatický a hodnotitel tak zkoncentruje své hodnocení na stupnici pozitivity a negativity, podvědomě na pozitivní výsledek, právě tato chyba je známkou subjektivismu.
Přílišná přísnost je pravým opakem shovívavosti, tedy pracovník dostává jen negativní hodnocení. Správně by měl pracovník získat body na celé škále stupnice, přes negativní,a ž pozitivní, avšak návod na to jak hodnotit předestírat nelze, protože v závislosti na hodnocených pracovnících je vše velmi individuální.
Tendence hodnotit pracovníky středem stupnice, tedy že hodnotitel dává pracovníku nálepu průměrný. V praxi to však znamená, že dotyčný pracovník nedělá v práci nic pořádně, ale vše půl napůl. Proto se stává že výkonnějšího pracovníka to demotivuje a méně výkonnějšího pracovníka to „nenakopne“ k lepšímu výkonu, protože si bude myslet, že průměrně to stačí.
Tendence hodnotitele hodnotit pracovníky dle svého měřítka, dle toho jak přistupuje k práci sám, je velká chyba, neboť každý člověk je individuální, něco mu jde lépe a něco hůře dle hesla „ Nikdo není dokonalý.“
Ovlivnění hodnotitele vlastními sympatiemi a antipatiemi, tato chyba odpovídá první chybě v tomto seznamu, proto ji dále nebudu rozebírat.
Halo efekt je dalším případem jak nehodnotit, jedná se o dojem, který udělal pracovník hned napoprvé a podle nějž je hodnocen, bez ohledu na to jestli se zlepšil, nebo zhoršil, lze říci, že se jedná o nálepku, která pracovníku zůstane.
Přihlížení k sociálnímu postavení, či příslušnosti by v této sféře mělo být nepřípustné, avšak děje se velmi často vlivem předsudků.
Příliš kritická forma hodnocení zapůsobí na hodnoceného pracovníka kontraproduktivně, což se odrazí i na jeho výkonu, hodnocení by proto v každém případě mělo být citlivé.
Nejednotlivý přístup všech hodnotitelů, kteří by na hodnocení měli mít stejný systém, aby hodnocení bylo vůči pracovníkovi fér.
Mýlit se je lidské, je však důležité aby práci hodnotitelů v práci s lidskými zdroji vykonávali vyrovnaní profesionálně vyškolení zaměstnanci, kteří ví, do čeho jdou, ví čeho si všímat apod. V mnoha případech je to práce nelehká, jako veškerá práce s lidskými zdroji, v tomto případě je však více než kdy jindy potřeba pochopení a trpělivost.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy