Před samotnou poradou by si měl manažer zaměřit na následující body:
stanovit úkol a cíl porady
rozhodnout, koho na poradu pozvat a za jakým účelem
připravit program porady
stanovit den, místo a hodinu zahájení a ukončení porady
vybrat vhodné vizuální pomůcky a zařízení
připravit pozvánky a poslat je s předstihem účastníkům
Porada musí začínat včas. Při začátku se jako manažer ujistěte, že jsou přítomni všichni zúčastnění a znají cíl a program porady. Domluvte se s nimi na zásadách spolupráce a pověřte zodpovědnou osobu zapisováním a hlídáním časových limitů. Diskuzi zúčastněných se snažte mít pod kontrolou a zároveň se snažte o aktivní účast všech. Při vzniku konfliktu během porady se jej určitě nesnažte řešit tím, že téma opustíte a přejdete k dalšímu. Snažte se o vysvětlení všech důležitých bodů a poradu vždy směřujte k přijetí rozhodnutí. Na konci porady vždy shrňte výsledek, oznamte kdo, co a do kdy je potřeba provést a poradu se snažte ukončit ve stanoveném čase!
zhotovit jasný, shrnující zápis – tzv. protokol jednání na poradě – lze delegovat
připravit report pro nadřízeného manažera
kontrola dotyčných, zda plní jednotlivé body
nevyřízené úkoly přesunout na další poradu
Hádavý – jako vedoucí zůstaňte klidný, snažte se pobízet ostatní, aby oponovali jeho názorům
Pozitivní – nechejte ho shrnout výsledky a vědomě ho zapojujte do diskuze
Vševědoucí – vyzvěte ostatní, aby zaujali stanovisko k jeho tvrzení
Výřečný – taktně ho přerušujte a stanovte mu pevně jeho dobu jeho příspěvku
Bázlivý – posilujte jeho sebevědomí, pokládejte mu snadné, přímé otázky
Nepřístupný – uznale komentujte jeho znalosti a zkušenosti
Unuděný – vyptávejte se na jeho práci, dávejte příklady z oboru, který ho zajímá
„Velké zvíře“ – nekritizujte ho přímo, používejte techniku „ano – ne“
Věčný tazatel – nechte ostatní odpovídat na jeho dotazy
Někteří účastníci porad mají sklony ihned po uvedení problému navrhovat jeho řešení. Zpravidla se však po krátké diskuzi toto řešení jako neakceptovatelné a opětovnou argumentací se pouze natahuje čas porady. Pro efektivní diskuzi je nutné, aby účastníci porady nejdříve shromáždili co nejvíce faktů a poté se zaměřili na hledání příčin, interpretaci faktů, co dokazují nebo vyvracejí, a jejich argumentaci. Teprve poté následují možné návrhy řešení problémů a rozhodnutí o výběru řešení.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy