Každý podnikatel musí mít dostatek informací, aby mohl učinit racionální rozhodování. Denně bude muset řešit případy ve firmě, které mají jinou důležitost a naléhavost. Bude řešit chod firmy, ekonomickou stránku firmy, personální problémy, marketingová rozhodování. Rutinně řeší podnikatel či manažeři ve firmě ostatní případy, které nejsou příliš vážná a ve firmě se řeší běžně.
Existují ale případy rozhodování, které se nevyskytují často a běžně ve firmě. Jedná se například o unikátní situace, které podnikatel neřeší denně. Nebo rozhodování přinese závažnější rozhodování, které není možné uskutečnit okamžitě a bez rozmyšlení. Nebo je nutné se na toto rozhodování důkladně připravit. Mezi další případy patří i rozhodování, které závisí pouze na jednom člověku (například majiteli, podnikateli).
V těchto případech je výhodné použít rozhodovací proces. Rozhodovací proces se sestává ze tří fází:
Shromáždit informace o potřebě učinit rozhodnutí.
Shromáždit o všech možných alternativách řešení rozhodnutí.
Výběr optimální varianty.
V modelu rozhodovacího procesu figuruje také pojem „kognitivní filtr“. V tomto modelu představuje skutečnost subjektivního vnímání informací. Tento filtr působí manažerům a podnikatelům problém ve vztahu k pravdivosti informací. Informace jsou velmi důležité, ale je nutné je zjišťovat na základě pravdivých aspektů. Nepravdivé informace mohou představovat v některých případech až katastrofální problémy. Proto je pro podnikatele (manažera) důležité, aby si informace ověřil u nezávislých zdrojů.
Na výše uvedené tři fáze modelu rozhodovacího procesu navazují kognitivní filtry a po nich následují konečná řešení, která tvoří implementaci rozhodnutí. První fáze (shromáždění informací o potřebě učinit rozhodnutí) je zakončena získáním informací o problému. Druhá fáze (shromáždění možných alternativ řešení) je zakončena návrhem řešení a poslední fáze (informace o kritériích hodnocení) končí volbou řešení.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy