Proces tvorby tohoto plánu je pro manažera velmi důležitý parametr pro zvládání plánů firmy. Má devět kroků, které na sebe navazují.
Udělat si jasno – uvědomit si, čím se chce firma zabývat. Naplánovat si základní důležité parametry firmy. Pomocí marketingového mikro a makro prostředí si zvolit, kteří činitelé budou pro firmu důležití a v jakém prostředí bude firma podnikat. Případně jaké prostředí by mohlo firmu ovlivňovat při jejím podnikání.
Mise, vize, poslání – podnikatel si musí odpovědět na otázky mise, vize a poslání své firmy. Mise odpovídá na otázku základního působení firmy. Vize odpovídá na otázku, čím chce firma být, čím se chce zabývat a poslání odpovídá na otázku, co firma přinese svým zákazníkům. Odpovědi na tyto otázky jsou velmi důležité pro celou firmu.
Firemní cíle – mezi atributy správně stanoveného cíle patří měřitelně stanovené cíle, udání časových termínů cílů a realizovatelnost těchto cílů. Je vhodné také stanovit cíle firmy z časového hlediska.
Časový horizont Cíl Veličina Účetní výkaz
Krátkodobý Likvidita Cash flow Výkaz cash flow
Střednědobý Zisk Zisk, ztráta Výkaz zisků a ztrát
Dlouhodobý Růst bohatství Aktivita firmy Rozvaha/ Bilance
Čtvrtým krokem je analýza podřízených oddělení (podřízených SBU). Například analýza výroby, analýza financí, personální audit, analýza SWOT metody. Tento krok odpovídá na otázku „Kde firma je“.
Pátým krokem je sestavení cílů podřízených oddělení (SBU – strategických obchodních jednotek). Například cíl výroby (vyrobit na určité období přesný počet výrobků), cíl ekonomického oddělení (prodat vyrobené výrobky za cenu ještě před slevou), cíl personálního oddělení (správně stanovená personální politika a fungující interní prostředí), cíl marketingového oddělení (správná propagace firmy vedoucí k prodeji výrobků firmy). Tento krok odpovídá na otázku „Kam se chce firma dostat“.
Šestým krokem je naplánování strategie jednotlivých oddělení. Tento krok odpovídá na otázku „Jak se chce firma k vytyčenému cíly dostat“.
Sedmým krokem je stanovení plánů jednotlivých oddělení.
Osmým krokem je koordinace těchto obchodních jednotek. Vytváření určitých kompromisů k dosažení stanoveného cílu.
Výsledný firemní plán. Důležité je, aby byl pružný.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy