Rozhodování je jednou z hlavních funkcí manažera. Jde o aktivitu, kdy manažer vybírá jednu z variant řešení a stanovuje kdo, co kdy a jak. Při rozhodování musí mít manažer k dispozici informace o vzniklé situaci a disponibilních zdrojích, znalosti různých metod rozhodování a schopnost vytvářet a posuzovat konkrétní varianty. Rozhodovací proces je v čase logicky navazující sled kroků počínající zjištěním problémů až po formulování rozhodnutí.
V tomto kroku probíhá rozpoznání nebo diagnostikování problémové situace. Vhodným nástrojem je tzv. Occamova břitva, která pomáhá definovat problémové oblasti a odlišovat skutečné problémy od toho, co se jeví jako důsledky.
První fází je stanovení problémových oblastí, které chce rozhodovatel řešit. Je potřeba si provést analýzu prezentovaných názorů a položit si základní otázky – Týká se to nás? Můžeme s tím něco udělat v blízké době? Umíme o tom shromáždit informace? Opravdu to chceme a umíme řešit?
Ve druhé fázi se rozhodovatel vrací k jádru problému a snaží se o jeho přesnou formulaci.
V třetí fázi přijímá rozhodnutí o přijetí problémů, který bude daná skupina řešit.
V tomto kroku jde o hlubší poznání problému, stanovení jeho základních prvků a vyjasnění podstaty jeho vzniku. Nejčastějším nástrojem v tomto kroku je Ishikawův diagram neboli metoda 4M.
V první fázi napíší řešitelé přesnou formulaci problému, který se rozhodli řešit, do připraveného grafu, který má tvar rybí kosti.
Do grafu jsou zapsány hlavní kategorie příčin a důsledků, základními jsou – lidé (man), metody (methods), materiál (materiál), mechanika (mechanism) -> 4M
Další fáze je brainstorming potenciálních příčin a důsledků
Následuje dozrání grafu
V poslední fázi se bodově ohodnotí příčiny a zjistí se nejzávažnější příčiny problému.
Jako další nástroj lze také použít Paretovu analýzu, která nám umožňuje identifikovat jevy podle jejich četnosti. Užívá se jako grafické znázornění údajů a zvýraznění, že jen několik příčin (20 %) způsobuje podstatnou část následků (80 %).
Hlavními atributy efektivního generování alternativ je:
jistota, že pozornost bude věnována všem zúčastněným osobám
specifikovány budou krátkodobé i dlouhodobé alternativy řešení, které jsou konzistentní s cíli
alternativy jsou vytvářeny v návaznosti jedna na druhé s možností korekce
budou vybrány alternativy, které řeší skutečné problémy.
Vhodnými nástroji je např. brainstorming nebo brainwriting.
Při hodnocení alternativ mohou nastat tři základní situace:
za podmínek určitosti – rozhodovatel má k dispozici kompletní znalosti o možných důsledcích volby dané alternativy.
za podmínek neurčitosti – rozhodovatel nemá žádné informace o tom, s jakou pravděpodobností mohou nastat důsledky vybraných variant
za podmínek rizika – rozhodovatel má k dispozici pravděpodobností odhady vzniku možných důsledků volby jednotlivých alternativ
Implementace musí být správně načasována a být ve správném sledu stanovaných kroků. Manažer by měl zajistit, ať je řešení přijato a to nejlépe zvýšením participace ostatních na jeho realizaci.
Pro správnou implementaci je potřeba sestavit akční plán, který by měl odpovědět na následující otázky:
Co? definice problému a dekompozice činností
Proč? důsledky a rizika, očekávaný výsledek
Jak? metody, nástroje řešení
Kdo? řešitel, manažer
Kdy? časový harmonogram
Kolik? náklady, vybavení, další zdroje
Pomocí kontroly se zjišťují odchylky od skutečně dosažených výsledků realizace vzhledem ke stanoveným cílům.
Preventivní kontrola
Zaměřena na zjišťování kvalitativních a kvantitativních odchylek zdrojů používaných při řešení problémů.
Průběžná kontrola
Je zaměřena na probíhající proces s cílem zjistit, zda jsou jeho kroky v souladu s plánem.
Zpětná vazba
Zaměřeno na konečný výsledek, který slouží jako podklad pro další korekční aktivity.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy