Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Současné způsoby analýzy managementu

Způsobů, jak analyzovat management je několik a každý manažer by měl znát alespoň některé z nich. Důležitá ovšem není jen teoretická znalost, ale je třeba naučit se získané poznatky využívat v praxi, protože jen tak bude mít manažer firmy detailní přehled o svých výsledcích.

Díky pravidelným analýzám má firma a její vedení celkový přehled o současné situaci a může tak pružně zareagovat na nové požadavky a současnou situaci.

Manažeři také získají nezbytné informace o předpokladech k úspěchu a budou mít jasno v tom, na co je potřeba prioritně zaměřit pozornost nyní, ale také v budoucnu, aby si firma udržela nebo zlepšila svou pozici na trhu.  

Před tím, než se společnost pustí do jakékoliv analýzy měla by si ujasnit, a pokud možno co nejvýstižněji definovat své poslání a cíle. Jen tak budou mít veškeré analýzy smysl a poskytnou nezkreslené a využitelné údaje o firmě a jejím fungování.

Firma by se ve svých analýzách měla zaměřit na vnitřní a vnější prostředí a veškeré související faktory.  

 

Externí analýza 

K tomu, aby firma mohla dobře fungovat, musí znát své okolí. Díky externím analýzám okolí mohou manažeři firmy lépe poznat fungování trhu, chování konkurence a zákazníků, ať již těch stávajících nebo potencionálních. Bude-li firma dobře znát okolní prostředí, může lépe formulovat budoucí plány a požadavky na vlastní rozvoj.  

Při tvorbě externí analýzy by se podnik měl soustředit na svou konkurenci, analýzu celkového prostředí v daném odvětví a zapomínat by také neměl na zákazníky a analýzu poptávky.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Analýza odvětví umožňuje manažerům uvědomit si atraktivitu odvětví, vývoj hybné síly, konkurenční sílu a další klíčové faktory, které hrají významnou roli při rozvoji firmy. V analýze by neměla chybět základní charakteristiky jako geografický rozsah konkurence, růst trhu, počet konkurentů, počet stávajících nebo možných budoucích zákazníků.  

V dnešním konkurenčním boji se firmy jen těžko obejdou alespoň bez základní znalosti konkurenčních podniků.

Každý podnikatel, bez ohledu na to jestli je majitelem zavedené firmy nebo podnikat začíná by měl věnovat pozornost své konkurenci. Díky dobré znalosti konkurenčního prostředí může podnikatel firmu efektivně inovovat.  

Hybnou silou pro každou firmu, bez ohledu na odvětví jsou zákazníci a jejich poptávka. Každý podnik měl věnovat dostatek času analýzám stávajících zákazníků a neustále by měl sledovat vývoj a změny v jejich chování. Svou pozornost by však měl věnovat také zákazníkům konkurenčních firem. Důkladná analýza zákazníků umožní firmám pružně reagovat na změny v poptávce a udržet si krok před konkurencí.  

 

Interní analýza  

Neméně důležitá je interní analýza, která umožňuje dokonale poznat prostředí vlastní firmy. Manažeři nebo firemní analytici by se měli zaměřit na zkoumání vlastních zdrojů a schopností celého podniku a jeho jednotlivých částí. Díky tomu dokážou správně definovat nejen své přednosti, ale také slabé stránky.  

Vnitřní analýze by měly být podrobeny veškeré finanční zdroje, hmotné i nehmotné zdroje a personální složení podniku.

Veškeré interní zdroje podniku je nutné analyzovat s ohledem na jejich jedinečnost a často velmi nesnadnou dostupnost pro konkurenci. Pozornost by měla být věnována nejen zdrojům samotným, ale také jejich vzájemným vazbám. Manažeři by neměli zapomínat na podstatnou skutečnost, že jednotlivé zdroje tvoří dohromady ucelený systém.  

Součástí analýzy vnitřních zdrojů podniku je analýza schopnosti podniku. V rámci této části analýzy je zkoumána schopnost podniku dané zdroje správně a efektivně využívat. K tomu slouží finanční analýzy, analýzy nákladové efektivity a srovnávací analýzy zaměřené zejména na srovnání skutečné produkce s plánovanou.

Někteří manažeři dávají přednost externí analýze, jiní zase interní. Nakonec by se měl podnikatel naučit pracovat s oběma, protože jen tak bude schopen správně skloubit příležitosti s vlastními zdroji a schopnostmi podniku.

 

 

 

 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!