Úspěšnost organizace a podniku závisí na vlastnostech manažera, na jeho vrozených a získaných předpokladech.
Mezi vrozené předpoklady manažera můžeme zařadit:
- inteligenci
- potřeba řídit
- potřeba moci
- schopnost empatie
- temperament
- představivost
- fantazie
- invence, tvořivost
- komunikativnost apod.
Mezi získané předpoklady můžeme zařadit:
- znalosti získané studiem – ekonomické teorie, podnikatelské znalosti, sociálně-psychologické znalosti atd.
- zkušenosti získané praxí – zvládání mezilidských vztahů, zvládání emocí, efektivnější komunikace, lepší plánování atd.
- dobrá duševní a psychická odolnost apod.
Profil manažera lze obecně vyjádřit těmito znaky
- tvůrčí myšlení a intelektuální schopnosti
- speciální organizátorské a řídící dovednosti a schopnosti
- tvůrčí motivace
- odolnost vůči psychické zátěži, dobrá tělesná a duševní kondice, pozitivní myšlení
- komunikační a výrazové dovednosti a schopnost sociální interakce
- metodická připravenost pro řízení, úroveň řídícího stylu
- morální vlastnosti
- image – vnější prezentace, jistota, odvaha, rozhodnost gestikulace apod.
Práce manažeru je a bude stále náročnější, protože lze očekávat stále nové a nové situace, kterým musí manažeři čelit v rámci globalizace průmyslu, růstu konkurence, změn očekávání zákazníků a jejich nároků atd.
Vývojové fáze manažera a vznik jeho profese
1. Vlastník – podnikatel
2. Vydělení profese zaměstnanec (vlastník – zaměstnanec)
3. Vydělení profese manažer a postupná diferenciace do jednotlivých úrovní (vlastník – manažer – zaměstnanec a úrovně managementu – TOP, střední a 1. linie)
4. Samosprávná firma, účast (participace) na rozhodování, zisku, vlastnictví (vlastník, manažer, zaměstnanec)
Styly řízení manažera
Je založen na příkazech a jejich bezpodmínečném plnění a dodržování. Vedoucí se minimálně radí s podřízenými, je upřednostňován formální postup.
Vedoucí pracuje s podřízenými, má svou přirozenou autoritu a ponechává si prostor pro přijetí vlastních rozhodnutí.
Manažer činnost podřízených ovlivňuje minimálně, velkou část rozhodnutí nechává na nich a snaží se vyhýbat nepopulárním zásahům – kritice.
Vedoucí pracovník opírá svou autoritu o směrnice a nařízení shora, která ukládá podřízeným a sleduje jejich dodržování.