Slovo konflikt pochází z latinského conflictus a znamená udeřit, uhodit, srážku nebo někoho něčím zasáhnout. Konflikt je proces, v němž jedna strana vynakládá vědomé úsilí ve formě blokačních činů na zmaření snahy jiné strany s cílem znemožnit dosažení jejich záměru nebo sledování jejich zájmů.
Intrapersonální
konflikt dvou pozitivních sil
konflikt dvou negativních sil
konflikt mezi pozitivní a negativní silou
Interpersonální (mezi 2 a více jednotlivci)
Intraskupinový (konflikt mezi jednotlivci téže skupiny na stejné úrovni)
konflikt podstatný
konflikt ovlivňující
Interskupinový (mezi 2 a více skupinami apod.)
konflikt představ
konflikt názorů
konflikt zájmů
konflikt postojů
Při zvládání konfliktu existuje 5 základních přístupů (K. Thomas). Na jedné straně stojí snaha spolupracovat a na druhé rozhodnost prosadit své.
1. Konfrontační styl - agresivní, nespolupracující, sleduje pouze vlastní zájmy, jedná v duchu principu výhra/ prohra
2. Spolupracující styl - respektuje i zájmy druhé strany, je asertivní, snaha o jednání výhra/výhra
3. Kompromisní - řídí se principem „dej a ber“ založený na postupných ústupcích, výrazně se neprosazuje, ale také neustupuje
4. Přizpůsobivý styl - neasertivní, vstřícný ke druhé straně, je ochoten obětovat svoje zájmy ve prospěch druhých
5. Vyhýbavý styl – neasertivní ani nekooperativní, konfliktům se raději vyhýbá
Manažer může zaujímat v rámci konfliktu 3 základní role. Pokud se v těchto rolích ocitnete, jednejte podle následujících rad.
Iniciátor
Lokalizujte konflikt – určete, koho se týká, koho ne
Popište, co konflikt způsobilo
Neukvapujte se při vyslovování závěrů
trvejte na správném pochopení toho, co a kdo konflikt způsobil
podporujte oboustrannou komunikace, naslouchejte
Konflikty řešte po částech
vytvořte základnu ze společných cílů
Akceptant
projevte svůj zájem o řešení konfliktu
vytvořte vhodné podmínky pro řešení konfliktu
snažte se zjistit, co nejvíce informací
vyjádřete souhlas s některými aspekty
požadujte návrhy na možné řešení konfliktní situace
Prostředník
Uznejte existenci problému
navrhněte postup jeho analýzy a řešení
zachovávejte neutrální postoj k oběma stranám
hledejte jádro problému
sledujte společné zájmy obou stran
v diskuzi buďte adresní a obsahově věcní, přístupní k oběma názorům
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy