Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Zvládání konfliktních situací

Slovo konflikt pochází z latinského conflictus a znamená udeřit, uhodit, srážku nebo někoho něčím zasáhnout. Konflikt je proces, v němž jedna strana vynakládá vědomé úsilí ve formě blokačních činů na zmaření snahy jiné strany s cílem znemožnit dosažení jejich záměru nebo sledování jejich zájmů.

 

Podle počtu zúčastněných se rozdělují konflikty na:

Intrapersonální

  • konflikt dvou pozitivních sil

  • konflikt dvou negativních sil

  • konflikt mezi pozitivní a negativní silou

Interpersonální (mezi 2 a více jednotlivci)

Intraskupinový (konflikt mezi jednotlivci téže skupiny na stejné úrovni)

  • konflikt podstatný

  • konflikt ovlivňující

Interskupinový (mezi 2 a více skupinami apod.)

 

Podle psychologických charakteristik

  • konflikt představ

  • konflikt názorů

  • konflikt zájmů

  • konflikt postojů

 

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

 

Při zvládání konfliktu existuje 5 základních přístupů (K. Thomas). Na jedné straně stojí snaha spolupracovat a na druhé rozhodnost prosadit své.

1. Konfrontační styl - agresivní, nespolupracující, sleduje pouze vlastní zájmy, jedná v duchu principu výhra/ prohra

2. Spolupracující styl - respektuje i zájmy druhé strany, je asertivní, snaha o jednání výhra/výhra

3. Kompromisní - řídí se principem „dej a ber“ založený na postupných ústupcích, výrazně se neprosazuje, ale také neustupuje

4. Přizpůsobivý styl - neasertivní, vstřícný ke druhé straně, je ochoten obětovat svoje zájmy ve prospěch druhých

5. Vyhýbavý styl – neasertivní ani nekooperativní, konfliktům se raději vyhýbá

 

 

Manažer může zaujímat v rámci konfliktu 3 základní role. Pokud se v těchto rolích ocitnete, jednejte podle následujících rad.

Iniciátor

  • Lokalizujte konflikt – určete, koho se týká, koho ne

  • Popište, co konflikt způsobilo

  • Neukvapujte se při vyslovování závěrů

  • trvejte na správném pochopení toho, co a kdo konflikt způsobil

  • podporujte oboustrannou komunikace, naslouchejte

  • Konflikty řešte po částech

  • vytvořte základnu ze společných cílů

Akceptant

  • projevte svůj zájem o řešení konfliktu

  • vytvořte vhodné podmínky pro řešení konfliktu

  • snažte se zjistit, co nejvíce informací

  • vyjádřete souhlas s některými aspekty

  • požadujte návrhy na možné řešení konfliktní situace

Prostředník

  • Uznejte existenci problému

  • navrhněte postup jeho analýzy a řešení

  • zachovávejte neutrální postoj k oběma stranám

  • hledejte jádro problému

  • sledujte společné zájmy obou stran

  • v diskuzi buďte adresní a obsahově věcní, přístupní k oběma názorům 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!