17. 10. 2013
S jednotlivými fázemi projektového řízení by měl být seznámen každý, kdo se nachází před spuštěním více či méně náročného projektu. Jedná se o vhodné naplánování jednotlivých kroků, jejich...
16. 10. 2013
CRM = customer relationship management čili řízení vztahu se zákazníky, je proces shromažďování, třídění, zpracování a využití dat o zákaznících. Zatímco donedávna se uplatňovaly principy marketingu...
15. 10. 2013
Každý manažer musí během dne vyřídit hromadu neodkladných úkolů. Jenže den není nafukovací a je pravděpodobné, že část svých povinností budete muset nechat kolegům nebo podřízeným. Ovšem správně...
14. 10. 2013
Stejně tak jako rozvoj konkurenceschopnosti podniku jsou v podniku důležité i inovace. Proč? A co to vlastně znamená? Inovace je definována jako nová komerčně využitá myšlenka. Důležité je...
13. 10. 2013
Každá profesionální organizace nebo firma, která má efektivně prosperovat, potřebuje strategický plán. Ten napomáhá k účelnému stanovení jednotlivých budoucích činností vycházejících ze současného...
12. 10. 2013
Jedna věc je efektivně uchopit myšlenku a začít s podnikáním, druhá pak najít skulinu, prosadit se v podnikatelském světě a být úspěšnými ve své činnosti. Založení živnosti, nebo obchodní společnosti...
11. 10. 2013
Reorganizace v podniku je jedním možných z řešení, pokud se firma dostane do insolvenčního řízení. Cílem reorganizace je revitalizace upadajícího podniku, zachování jeho provozu a postupné splácení...
10. 10. 2013
… proč si vybrat právě nás? Co je to konkurence Konkurence je přirozená rivalita, soutěžení o moc a úspěch, je to hospodářská soutěž. Vaši konkurenti jsou vaši oponenti, nicméně to nejsou...
9. 10. 2013
Pojem plánování chápou mnozí stále ještě téměř jako sprosté slovo, spojované s centrálně plánovanou ekonomikou. Avšak v podnikatelské praxi má plánování naprosto neopominutelný význam a je řazeno...
8. 10. 2013
Pro každého podnikatele jsou důležití jeho zákazníci – nebo alespoň by měli být důležití, jelikož představují zdroj finančních prostředků a jejich prostřednictvím může firma uspět na trhu. Je tedy...
7. 10. 2013
Tento model je vhodný použít v případě, kdy majitelé firmy chtějí zanalyzovat faktory, které ovlivňují pozici firmy v konkrétním odvětví. Tento model je opravdu velmi vhodný, jelikož je zde použito...
6. 10. 2013
Přesto, že se Japonsko po druhé světové válce nacházelo ve velmi špatném stavu, je dnes považováno za jednu ze světových velmocí. Kdokoliv, kdo navštívil japonské továrny a porovnal je s jejich...
5. 10. 2013
Podle anglického slovníku slovo manage znamená řídit, vést, spravovat, ale také hospodařit, zařídit, zvládnout nebo umět si pomoci. Management je tedy řízení, správa nebo vedení a manager správce či...
4. 10. 2013
Podnikovou kulturou se označují zvyklosti, sdílené názory, uznávané hodnoty a pravidla chování pracovníků uvnitř podniku a způsob jejich prezentace vůči vnějšímu okolí. Podniková kultura...
3. 10. 2013
Modely podnikových procesů představují přehled procesů probíhající ve společnosti. Pomocí namodelovaných procesů získáváme jednodušeji informace a celkový přehled o procesech, které v podniku...
2. 10. 2013
V každém typu či druhu společnosti existují procesy. Ne však každá společnost si to uvědomuje a umí se svými procesy pracovat. Přitom se v posledních letech rozmohl styl procesního řízení společností...
1. 10. 2013
V předchozím článku „Podnikové procesy“ byly vysvětleny základní pojmy o procesech, které probíhají ve společnostech. Bylo zde stručně popsáno hodnocení procesů a uvedené možnosti dělení procesů,...
30. 9. 2013
Průmyslové inženýrství je obor, který se věnuje řešení potřeb jednotlivých společností a zaměřuje se zejména na oblast zlepšování a inovací. Mašín a Vytlačil ve své knize Cesty k vyšší produktivitě...
29. 9. 2013
Inovace je velmi důležitý pojem produktové politiky. Heslem dnešní doby je „Inovuj nebo zemřeš!“ To znamená, že pokud chce podnikatel být úspěšný, musí si uvědomit proces samotné inovace. Tím je...
28. 9. 2013
Tato analýza může podnikateli ukázat, jak si jeho výrobek (či služba) vede v konkurenčním boji. Nejprve je vhodné vysvětlit, co to vůbec znamená, že výrobek má životní cyklus. Znamená to, že: ...
27. 9. 2013
Matici Boston vytvořila Bostonská poradenská skupina, proto se také matice může označovat písmeny BCG (anglicky). Jedná se o metodu sledování výrobku na trhu. Metoda je založena na zanesení výrobků...
26. 9. 2013
Výrobní činnost je v podniku proces přeměny výrobní faktorů na výrobky. Výrobní proces se sám o sobě sestává z celé řady dalších procesů pracovních, automatických nebo převodních. Pro podnik je...
25. 9. 2013
Mezi důležité ekonomické veličiny podniku platí zisk, náklady, objem výroby, ceny produkce a tržby. Bod zvratu (anglicky break even point) je takové množství produkce firmy, při kterém nevzniká...
24. 9. 2013
V současnosti je jakost důležitým konkurenčním kritériem. O produktu lze všeobecně říci, že má odpovídající jakost, pokud je zákazník s produktem spokojen. Spokojenost zákazníků je chápana jako...
23. 9. 2013
Pro zpracování a realizaci strategie je nutné zvládnout všechny principy strategického myšlení. Dodržování těchto principů může pomoci zabránit strategickým překvapením. Základními principy...
22. 9. 2013
Rozhodování o uspořádání jsou v podniku velmi významná, riziková a obávaná, protože: mohou vyvolat podstatné investice a značné tvůrčí úsilí rozhodovatelů vyžadují...
21. 9. 2013
Podle povahy rozlišujeme inovace: výrobkové (70% všech inovací) technologické (změny ve výrobní základně – 28%) materiálové (2%) Řády...
20. 9. 2013
Definice projektu: „Jedinečný proces sestávající se z řady koordinovaných a řízených činností s daty zahájení a ukončení, prováděných pro dosažení cíle, který vyhovuje specifickým požadavkům, včetně...
19. 9. 2013
Projekt je časově omezen. Jeho počátkem je volba projektu specifikace problému, který má projekční řešení odstranit a je ukončen rozpuštěním projekčního týmu. Mezi těmito dvěma okamžiky prochází...
18. 9. 2013
Nejen manažeři chtějí znát objektivní informace o firmě. Chtějí vědět, jaké výrobky prodávají, jaké jsou její platební podmínky, jak vysoký zisk firma vydělává nebo jak jsou hodnoceni pracovníci....
17. 9. 2013
Strategické plánování můžeme nahradit i pojmem dlouhodobé plánování aktivit firmy. To znamená v horizontu tří až pěti let. Existuje několik překážek, které by mohly podnikatele při jeho činnosti...
16. 9. 2013
Activity Based Costing dále jen ABC. V posledních letech kdy se organizace snaží o uplatnění procesního přístupu, se velmi často hovoří o metodě ABC. Jedná se o metodu kalkulace nákladů. Tato metoda...
15. 9. 2013
Základem správného posouzení analýzy prostředí, resp. analýzy příležitostí a hrozeb ve firmě, je sledování marketingového makroprostředí a mikroprostředí, které firmu ovlivňují. Mezi marketingové...
14. 9. 2013
Každý podnikatel by měl pravidelně vyhodnocovat svou situaci. V pravidelných časových intervalech sledovat silné a slabé stránky ve firmě. To může uskutečňovat řadou různých analýz a metod. Jednou...
13. 9. 2013
Informací je nepřeberné množství. Ke spotřebiteli se mohou dostat jakoukoli cestou. Lidé šíří informace pravdivé, nepravdivé, neúmyslně poškodit ostatní, ale také záměrně lživé. Někdy ale dojde i...
12. 9. 2013
Existují dva pohledy, při kterých může podnikatel využít znalosti působení necenových faktorů. Prvním pohledem je vysvětlení toho, co se na trhu událo. Tomuto jevu se říká retrospektivní analýza....
11. 9. 2013
Název metody MAP je odvozen ze tří anglických slov: Monitor, Analyse, Predict. Česky: Monitoruj, analyzuj, předpovídej vývoj. Pro pojmenování metody byly použity počáteční písmena těchto tří slov....
10. 9. 2013
Obsah určitého sdělení je pro podnikatele a jeho pracovníky velmi důležitý. Bez obsahu není možné informace sdělit a pracovat s nimi. Obsah informací jako takový souvisí s několika důležitými...
9. 9. 2013
Tyto tři atributy souvisí zejména s krátkodobými či střednědobými úrovněmi řízení či dokonce plněním přidělených úkolů. Ale i v praxi se můžeme setkat s dlouhodobými rozhodnutími, které firmy musí...
8. 9. 2013
Doba soudruhů ředitelů, náměstků a dalších takových pozic v organizacích je nenávratně pryč. Po roce 1989 k nám vtrhl kapitalismus a s ním pozice a role zcela nové. Vše se značně ponagličtělo,...
7. 9. 2013
Outsourcing je užší formou spolupráce mezi firmami. Do češtiny je překládán jako vyčleňování. Týká se to činností, kterou by sice společnost byla schopna zajistit vlastními silami, ale činit tak...
6. 9. 2013
V průběhu podnikání je nutné vložit kapitál do určitých příležitostí a očekávat jeho navýšení Součástí tohoto procesu je určité riziko ztráty. Většinou platí, že větší šance zisku se spojena s větší...
5. 9. 2013
Správná investiční rozhodnutí podniku mají možnost ovlivnit provozní činnost podniku a jeho konkurenceschopnost. Při chybném rozhodnutí přijdou na zmar drahé a omezené finanční zdroje, které pak...
4. 9. 2013
Finanční analýza prováděna v souvislosti s předpokládanými investicemi je zaměřena na dvě základní oblasti, a to analýzu investic a analýzu financování. Analýza investic Jedná se o analýzu...
3. 9. 2013
Kvantitativní kritéria Jedná se o měřítka výkonnosti investice, používají se při nich metody investičních propočtů, které se můžeme rozdělit do 2 základních skupin: Statistické metody...
2. 9. 2013
Nejdříve je nutné zjistit, o jakou investiční variantu se jedná, tzn., zda plánujeme investici standartní či nestandartní. Toto rozhodnutí nám rozhodne o dalším postupu. Investice standardní –...
1. 9. 2013
Při plánování investic ve společnosti můžeme narazit na určité problémy, které zde mohou vyvstat. Některé z problémů jsou popsány níže v tomto článku. Je dobré, aby společnosti tyto problémy při...
31. 8. 2013
Plánování projektů je ve firmě jedním z nejdůležitějších faktorů, ovlivňující chod a kvalitu vaší společnosti. Správně naplánovaný projekt dovedený i v detailech k dokonalosti přináší nemalé zisky a...
30. 8. 2013
Existuje mnoho kalkulačních systémů, ale ne všechny jsou vhodné pro malé se střední firmy. Kalkulační systém úplných vlastních nákladů a ceny odvozené ze součtu přímých nákladů, režijních nákladů...
29. 8. 2013
V angličtině se pro rizikový kapitál užívá pojem „venture capital“. V překladu však venture nabývá různých významů – může znamenat hazard, dobrodružství, odvážný pokud nebo také riskantní podnik...
28. 8. 2013
Metody hodnocení investic lze rozdělit ze dvou hledisek, zda respektují faktor času (dynamické) nebo nerespektují (statické). Statické metody Tyto metody nerespektují faktor času a...
27. 8. 2013
Existují základní charakteristiky, díky kterým je možné odhadnout, zda se firma může řadit mezi učící se organizace. Učení by mělo být součástí formulace celé strategie ve firmě –...
26. 8. 2013
Aby byla organizační struktura efektivní, měl by podnikatel znát a klást důraz na následující fakta: Ve společnosti se musí klást důraz na lidi (zaměstnance). Tím dojde k maximálnímu...
25. 8. 2013
Existují čtyři základní etapy spadající do projektového řízení: Vymezení a definování určitého zadání požadovaného projektu. Plánování projektu. Realizace...
24. 8. 2013
Manažerská mřížka je využívána při hodnocení stylů řízení a manažerských přístupů. Manažerská mřížka se skládá ze dvou dimenzí, které jsou naneseny na osy: Vodorovná osa nese veličinu...
23. 8. 2013
Při hodnocení ekonomické efektivnosti investičních projektů je důležité znát určité kritérium, podle kterého se budou konkrétní investice posuzovat. Existuje několik kritérií, které se liší...
22. 8. 2013
Smyslem každého projektu je určení nákladů (předpokládaných), které mohou být použity v realizaci určitého projektu. Rozpočet je možné charakterizovat jako finanční možnosti firmy při realizaci...
21. 8. 2013
Corporate strategie Při formulaci této strategie se rozhoduje o dalším vývoji jednotky (firmy, společnosti). Používá se zde vnější analýza, tzv. SLEPT analýza, která by měla obsahovat...
20. 8. 2013
Změnu strategie firmy by měl podnikatel uskutečňovat v případech, kdy dochází ke změně prostředí, ve kterém firma působí nebo v případě, kdy dojde ke změně cílů firmy. Může se jednat o změnu...
19. 8. 2013
Je vytvořena spousta definic učící se organizace a každý majitel firmy může ze svého hlediska chápat tu svou firmu jako učící se. Existuje ale jedna definice, kterou vymysleli John Burgoyne a Tom...
18. 8. 2013
Taktické, operativní a strategické řízení na sebe navazuje. Liší se od sebe zejména stanovením cílů, úkolů a vyčleněním kompetencí odpovědných osob. Strategické řízení Řešení u...
17. 8. 2013
Pokud se váš podnik trochu rozroste, je třeba ho řídit skutečně efektivně a využívat všech způsobů, které k tomu vedou, včetně informačních technologií. Jednou z aplikací, které pomohou vaši firmu...
16. 8. 2013
Nákladovou funkci lze stanovit různými metodami. Klasifikační analýza Klasifikační analýza roztřídí jednotlivé nákladové položky na fixní a proměnnou část podle toho, zda se mění nebo...
15. 8. 2013
Je důležité sledovat čtyři základní makroekonomické cíle, které oceňují výkonnost dané země. Vysoká úroveň reálného produktu – jedná se o základní měřítko hospodářské úspěšnosti dané...
14. 8. 2013
Standardní kalkulace se může také nazývat typový kalkulační vzorec. Ve většině případů se setkáme spíše s tímto pojmem, než se standardní kalkulací. Typový kalkulační vzorec je jednou...
13. 8. 2013
Jedná se o ukazatel rentability vložených aktiv. Můžeme ho také nazývat mírou výnosu aktiv. Díky tomuto ukazateli můžeme poměřit zisk s celkovými aktivy, která jsou společností vloženy do své...
12. 8. 2013
Jedná se o ukazatel rentability vlastního kapitálu. Můžeme ho také nazývat návratností vlastního kapitálu. Podnikatel může tímto ukazatelem sledovat, zda jeho vložené prostředky, resp. kapitál...
11. 8. 2013
Jedná se o ukazatel rentability tržeb. Používá se zde zisk, který je vztažený k tržbám. K výpočtu se používá hodnota tržeb a zisk. Tržby zde představují výkony podniku za určité časové období....
10. 8. 2013
Jedná se o ukazatel rentability dlouhodobých zdrojů. Můžeme ho také nazývat výnosností investovaného dlouhodobého kapitálu. Tento ukazatel měří efektivnost výnosnosti dlouhodobých investic...
9. 8. 2013
Před zahájením každé výroby musí podnik zkalkulovat své náklady na kalkulační jednici, aby mohl zkontrolovat ve vnitropodnikovém ekonomickém systému tento nákladový úkol. Zde se také kontroluje...
8. 8. 2013
Náklady v hodnotovém pojetí se uskutečňují v reálném čase při tvorbě příslušné aktivity a představují množství spotřeby daných ekonomických zdrojů v peněžním vyjádření. Tyto náklady se řeší právě...
7. 8. 2013
Ekonomická struktura podniku by měla vzniknout z důvodu potřeby identifikace ekonomického řízení každého útvaru, který ve společnosti vznikl. Nákladové středisko – v tomto...
6. 8. 2013
Druhové členění nákladů Jedná se o peněžní vyjádření ekonomických zdrojů, které jsou (byly) vynaloženy na určité konkrétní aktivity (vstupy). Mezi tyto druhové náklady patří náklady prvotní a...
5. 8. 2013
Kalkulace se používají zejména pro výpočet nákladů, zisku, přínosu pro společnost, pro výpočet výkonů, nákladů a jiných finančních hodnot. Kalkulace je jednou z hlavních nástrojů řízení nákladů a...
4. 8. 2013
Tato analýza se používá v případě stanovení firemní ekonomické strategie. Základním účelem ekonomického makroprostředí je zejména identifikace ukazatelů, které mohou ovlivnit ekonomický vývoj...
3. 8. 2013
Interní audit je nezávislá, objektivní a konzultační činnost zaměřená na přidávání hodnoty a zdokonalování procesů v organizaci. Cílem je hodnocení a zlepšení efektivnosti řízení rizik, řídících a...
2. 8. 2013
Controlling je ve srovnání existence např. s účetnictvím poměrně mladá součást podniku. Controlling je stále ještě v poměrně rychlém vývoji a stále se přizpůsobuje měnícím podmínkám i požadavkům...
1. 8. 2013
Vhodným konceptem, pro takovou podstatnější inovační změnu řízení podniku (organizace) a následné fungování podnikového řízení, je Konvergenční controllingový koncept (KCK). Ten určuje sedm...
31. 7. 2013
Operativním plánem se zde rozumí plán, který navazuje na roční plán a případně zahrne i aktuální požadavky. Operativní plánování se týká dílčích období v rámci roku. Operativní plán je...
30. 7. 2013
Analýza mrtvého bodu je metodou vyjádření kvantitativního vztahu mezi objemem výroby, celkovými náklady a tržbami. Mrtvý bod udává objem výroby, při kterém produkce výrobci přestává, nebo naopak...
29. 7. 2013
Výrobním sortimentem firmy rozumíme souhrn všech výrobních řad, jednotlivých výrobků a služeb, které nabízí konkurenční firma na trhu. Výrobní řadou je skupina příbuzných výrobků organizace s...
28. 7. 2013
Veřejné zakázky jsou typem zakázky, o které stojí každý podnikatel. Víte, že ucházet se nemusíte jen a pouze o ty, které vypisují české orgány, ale také o jakékoliv veřejné zakázky země v Evropské...
27. 7. 2013
Nebo-li únikový plán, když marketingové cíle na základě určité strategie selžou, nebo nemají takový účinek jaký jste čekali. Může se také využít v případě, kdy má organizace produkt na konci svého...
26. 7. 2013
Targeting je druhou fází tzv STP (segmentation-targeting-positioning), konkrétněji se jedná o výběr cílového trhu na základě provedené segmentace. Přesnější definice targetingu by tak mohla...
25. 7. 2013
Cena zboží, či služeb je dnes synonymem kvality, ale stává se že i kvantity. Můžete si zvolit například drahé oblečení, v tom případě volíte kvalitu, pokud však zvolíte více oblečení za nízkou...
24. 7. 2013
Období růstu produktu je pro firmu příznivou etapou v životním cyklu. Rostou tržby i zisk. Noví uživatelé jsou s produktem spokojení a stávají se z nich průměrní, věrní zákazníci. Výrobku se...
23. 7. 2013
Zásobování patří k nejdůležitějším podnikovým aktivitám. Tuto činnosti většinou zajišťuje zásobovací útvar v podniku, ve kterém je nutné přesně vymezit funkce a úkoly, které je potřeba...
22. 7. 2013
Časový fond výrobního zařízení je plánovaný počet dnů nebo hodin jeho činnosti za rok. Je závislý na zvláštnostech jednotlivých odvětví a oborů, na přírodních nebo společenských podmínkách (na...
21. 7. 2013
Pokud chce podnik svůj nový produkt na trhu nabízet, musí zajistit vhodný distribuční kanál, pomocí kterého bude výrobek či služba na trh dopravena. Výrobek je možné realizovat na pěti typech...
20. 7. 2013
Oběžný majetek je v rozvaze na straně aktiv. V podniku se nachází v různých formách – ve věcné podobě jako suroviny, materiál, peníze v pokladně, na účtu v bance, pohledávky, cenné papíry apod. a...
19. 7. 2013
Kalkulace nákladů na produkty je jednou z klíčových agend řízení podniku. Její výsledek je totiž podkladem pro konečné rozhodnutí o tom, které produkty vyrábět (prodávat, nabízet) a které...
18. 7. 2013
Metoda hodinové nákladové sazby (HNS) má historické kořeny hlavně v oblasti služeb. V současné době se využívá hlavně pro řízení nákladů. Její širší aplikace nastává až v posledních 20...
17. 7. 2013
Tento ukazatel můžeme také nazývat dobou splatnosti pohledávek. Anglický překlad je average collection period nebo debtor days ratio. Ukazatel, který hodnotí dobu obrátek pohledávek z obchodního...
16. 7. 2013
Tento ukazatel můžeme anglicky nazývat inventory turnover nebo také stock turnover ratio. Ukazatel měří dobu nebo rychlost (udává počet dnů), s jakou společnost průměrně prodá své spotřební...
15. 7. 2013
Tento ukazatel můžeme také nazývat průměrnou dobou odkladu plateb nebo dobou provozního úvěru. Anglický překlad je payables turnover ratio. Tímto ukazatelem můžeme zjistit platební morálku podniku...
14. 7. 2013
Tento ukazatel můžeme anglicky nazývat inventory turnover ratio. Převážná většina osob, které tento ukazatel využívají, ho nazývají Počtem obrátek zásob, nicméně ho můžeme také znát pod pojmem...
13. 7. 2013
Tento ukazatel spadá do sekce ukazatele zadluženosti. Můžeme ji (sekci ukazatelů zadluženosti) také nazývat finanční závislost, debt management. Udávají vztah mezi cizími a vlastními zdroji...
12. 7. 2013
Důležitým předpokladem správně vedeného manažerského účetnictví je poskytování informací o rozhodovacích úkolech, které nejsou založeny na reálných, v současnosti probíhajících tocích nákladů a...
11. 7. 2013
Během životního cyklu si výrobek projde čtyřmi fázemi – zaváděním produktu, růstem, zralostí a útlumem. Z grafického hlediska zachycuje průběh Křivka S. Konfrontací prodejů a časového měřítka...
10. 7. 2013
Pakliže jedna společnost kupuje druhou, může jít buď o převzetí přátelského charakteru, kdy jsou všichni bývalý akcionáři vyplaceni, nebo obdrží akcie kupující společnosti v odpovídající výši....
9. 7. 2013
Firemní život je velmi pestrý. Jen málokdy některá firma zůstane stejná jako na začátku. K firemnímu životu patří zcela běžně to, že se firmy rozrůstají, zanikají, silnější kupují toho slabšího,...
8. 7. 2013
Pokud se firma dostane do fáze, kdy má ujasněny své cíle a strategie, mělo by vedení společnosti věnovat pozornost analýze zainteresovaných stran. Proces určí, komu a proč věnovat pozornost, komu...
7. 7. 2013
V podniku existuje celá řada různých typů rozpočtů. Provozní rozpočet určuje náklady na danou entitu pro dané období, které je zpravidla 1 rok. Pokud entita má i výnosy, určuje i je. Provozní...
6. 7. 2013
Rozpočty se týkají činnosti všech pracovníků podniku, hlavně řídicích pracovníků, pro které jsou zásadním rámcem pro jejich činnost. Provozní rozpočet je potřeba pravidelně vyhodnocovat. To by...
5. 7. 2013
Zásobování se řadí mezi nejdůležitější podnikové aktivity. Nejčastěji má tuto funkci na starost útvar zásobování nebo nákupu, jehož správné a úspěšné fungování závisí na přesném vymezení funkcí a...
4. 7. 2013
Odhad spotřeby je základním podkladem pro řízení zásobování podniku. Spotřeba udává materiál, který je potřebný k výrobě výrobků, které by se podle predikce měly prodat. Dalším důležitým krokem je...
3. 7. 2013
Uvažování rizika je stále významnější součástí práce řídicího pracovníka, zejména ve vyšších a nejvyšších pozicích. Při investičních projektech se jedná o běžnou praxi a z tohoto důvodů se...
2. 7. 2013
K vymezení pojmu jakost existuje mnoho definic a přístupů. Jakost je způsobilost pro užití. (Juran) Jakost je shoda s požadavky. (Crosby) Jakost je to, co...
1. 7. 2013
Firmy a společnosti, které se zaměřují na výrobu a poté i produkci jednotlivých produktů by se měli starat o kvalitu svých výrobků od samého počátku. To znamená, že by neměli opomíjet ani správný...
30. 6. 2013
Kalkulace plných nákladů Informace o plné nákladové náročnosti jsou významné hlavně při: dlouhodobé analýze obhajobě cen individuálně prováděných...
29. 6. 2013
Při zpracování hlavního podnikového rozpočtu je kladen větší důraz na důsledky pro financování, jehož zdroj závisí na dlouhodobém řízení. Jedná se o sloučení tří různých podnikových rozpočtů...
28. 6. 2013
Vnitropodnikové ceny jsou nástrojem pro ocenění výkonů středisek v rámci vnitropodnikového účetnictví. Hlavní rozdíl mezi cenou tržní a vnitropodnikovou je patrný z nestejné úrovně, na které je...
27. 6. 2013
Pojem strategie má nepřeberné množství definic a také významů. Nejvíce jsou používány následující dvě definice z nichž jedna je kratší a druhá rozvětvenější: 1. Strategie firmy vyjadřuje její...
26. 6. 2013
Základem každé dobré strategie je zajištění neprůstřelné konkurenceschopnosti firmy, avšak strategie není vůbec jednoducho disciplínou. K její realizaci potřebujete výdrž, odolnost vůči stresu,...
25. 6. 2013
Dobrá firma by měla mít dobrou, či spíše neprůstřelnou strategii konkurenceschopnosti. Špatná strategie, rovná se zánik firmy. Z celosvětového hlediska se jedná o sít strategií mezi firmami, které...
24. 6. 2013
Obecně se strategickými operacemi rozumí aktivity, které směřují k naplnění mise firmy, dosažení její vize a splnění jejích strategických cílů. Pro každou operaci je zpracován tzv. „zadávací...
23. 6. 2013
Hlavní charakteristikou příjmové pružnosti poptávky je vyjádření vztahu mezi příjmy spotřebitelů, resp. jejich změnou a změnou poptávaného zboží. Příjmy spotřebitelů jsou zde uvedeny proto,...
22. 6. 2013
V případě, že začnou na poptávku působit jiné faktory, než jsou cenové, dojde ke změně poptávaného množství a dochází ke změně celé poptávky. Tím pádem dochází k vytvoření nové poptávky a nové...
21. 6. 2013
Spousta lidí si může myslet, že nabídka (a také poptávka) je ovlivněna jen cenou. Ale není tomu tak. V tomto konkrétním textu budeme hovořit pouze o nabídce (necenové faktory ovlivňující nabídku)....
20. 6. 2013
Multiplikátor vyjadřuje vztah mezi změnou daného produktu, který je vyvolaný změnou výdajů. Tento pojem spadá do sekce makroekonomie. Multiplikátor můžeme také charakterizovat jako koeficient,...
19. 6. 2013
Každý výrobce se musí sám snažit o určitou aktivitu v rámci podpory prodeje, v rámci distribuce a jiných cest, kterými dosáhne svých cílů, resp. dosáhne prodeje výrobků a tím získá zisk. Výrobci...
18. 6. 2013
Anglický název je Internal Rate of Return. Často se používá zkratka IRR. Ve Spojených státech amerických se můžeme setkat s názvem Ekonomické výnosové procento (ERR – Economical Rate of Return)....
17. 6. 2013
Klasická cenová pružnost poptávky umožňuje posuzovat vliv změny ceny produktu na poptávku po tomto produktu. Díky křížově-cenové pružnosti poptávky můžeme posuzovat vliv změny ceny daného produktu...
16. 6. 2013
Všichni jistě víme, že investice jako takové mají často výkyvy, které mohou mít pro investora v některých případech nepříjemný dopad. Těmito výkyvy (jak pozitivními, tak i negativními z pozic...
15. 6. 2013
Každý podnik má svou zavedenou finanční politiku. Ta obsahuje také hlavní a dílčí cíle, kterých chce podnik během určité doby dosáhnout. V této politice se hodnotí jak krátkodobé, tak i dlouhodobé...
14. 6. 2013
Anglický název je Economic Value Added. Obvykle se užívá zkratka EVA. Tento ukazatel poukazuje na výkonnost podniku. Ekonomická přidaná hodnota je chápána jako výnos z provozní činnosti, který je...
13. 6. 2013
Pokud bychom chtěli laicky vysvětlit, co je to čistý ekonomický blahobyt, mohli bychom tuto veličinu charakterizovat jako veličina, do které jsou zahrnuty a naopak ze které jsou odečteny veličiny,...
12. 6. 2013
Agregátní poptávka představuje všechny výdaje v ekonomice, které jsou plánované, za dané období. Jedná se o výdaje domácností, státu a firem. Tedy o výdaje všech ekonomických subjektů, které mají...
11. 6. 2013
Agregátní nabídku můžeme charakterizovat jako souhrn peněžních hodnot výrobků a služeb, které jsou ekonomikou státu vyprodukovány. Tato celková nabídka výrobků a služeb je vytvořena firmami a jak...
10. 6. 2013
Hlavním předpokladem rozpoznání analýzy dlouhodobých trendů je analýza vývoje konkrétních časových hodnot indexy, případně absolutními hodnotami. Pokud bychom chtěli charakterizovat trend,...
9. 6. 2013
Banka je povinna držet z vkladů část těchto peněz a to ve formě zákonem stanovených minimálních rezerv u centrální banky. Ta rozhoduje o výši povinných minimálních rezerv. Tato velikost je...
8. 6. 2013
Někteří podnikatelé uvádějí jako majetek a cennou součást svého podnikání tzv. know how. Tento výraz se zde rozšířil a začal používat zejména v porevoluční době. Víte, co přesně znamená? Know...
7. 6. 2013
Podnikáte s několika dalšími společníky a jeden z nich se nechová právě tak, jak byste očekávali? V životě firmy může dojít k tomu, že je třeba se s jedním ze společníků rozloučit dříve, než jeho...
6. 6. 2013
I přes právní úpravu zakazující dohody narušující soutěž, nejsou tyto typy dohod mezi podnikateli výjimkou. Zakázané dohody, zvané též kartely jsou uzavírány zejména mezi přímými konkurenty na...
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy