Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Analýza životního cyklu produktu

Tato analýza může podnikateli ukázat, jak si jeho výrobek (či služba) vede v konkurenčním boji. Nejprve je vhodné vysvětlit, co to vůbec znamená, že výrobek má životní cyklus. Znamená to, že:

  • Výrobek má svůj omezený život na trhu.

  • Výrobek prochází etapami životního cyklu produktu. Každá tato etapa představuje pro prodávající různé příležitosti, ale i hrozby.

  • V průběhu etap životního cyklu produktu se zisky zvyšují, ale také snižují.

  • V každé etapě životního cyklu produktu musí podnikatel vynaložit jiné úsilí (marketingové, ekonomické, prodejní, …)

 

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

 

Životní cyklus výrobku představuje S – křivku, která má své etapy. Při grafickém znázornění životního cyklu produktu je na svislé ose hodnota peněz (obrat, tržba) a na vodorovné ose je veličina čas. Ten je u každého výrobku jiný.

 

  1. První etapou je, resp. první fází je, fáze zavádění výrobku. Zde je charakteristické období pomalého růstu prodeje zaváděného výrobku. Na začátku jsou nízké obraty. Jsou vynaloženy vysoké náklady spojené se zaváděním výrobku.

  2. Druhou etapou je, resp. druhou fází je, fáze růstu výrobku. Tato fáze je charakteristická rychlou adaptací zaváděného výrobku a pro podnikatele je zde významný růst zisku.

  3. Třetí etapou je, resp. třetí fází je, fáze zralosti výrobku. V této fázi životního cyklu již většina spotřebitelů o výrobku ví a již si ho koupili nebo si ho koupí. Poptávka po výrobku je v tomto období nejvyšší. Výrobci dosahují zisku a prodej výrobku je stabilizován.

  4. Čtvrtou etapou je, resp. čtvrtou fází je, fáze nasycení výrobku. V této fázi se nachází většina výrobků firem. Zisk je v této fázi stabilní nebo může klesat v důsledku zvýšení nákladů v boji proti konkurenci.

  5. Pátou etapou je, resp. pátou fází je, fáze útlumu výrobku. V této fázi zisk výrobku klesá a postupem času začíná mizet. Pokles zájmu nebo prodeje výrobku může být způsoben technologickým pokrokem, zvýšením domácí nebo také zahraniční konkurence, změnou priorit zákazníků.

V každé fázi životního cyklu produktu nakupují jiní zákazníci. Toho by měl každý podnikatel využít.

 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!