Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Ansoffova matice

Nebo-li únikový plán, když marketingové cíle na základě určité strategie selžou, nebo nemají takový účinek jaký jste čekali. Může se také využít v případě, kdy má organizace produkt na konci svého životního cyklu a neví co s ním dál. Pokud se tak stane, vznikají trhliny v podnikovém plánu, které je potřeba „zalepit“ Právě s tím vám pomůže tzv Ansoffova matice, nebo-li možnost expanze na nové trhy a tím pádem možnost růstu tržního podílu. Matice zachycuje celkem dvě dimenze:

1. Vertikální osu trhů – stávající a nové trhy

2. Horizontální osu produktů – stávající a nové produkty

Zkombinujeme-li tyto dvě osy dostaneme možnosti Ansoffovy matice. Pro lepší názornost vkládáme graf zobrazující růstové prvky organizace:

Ansoffova matice

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

  stávající produkty nové produkty
stávající trhy tržní penetrace rozvoj produktu
nové trhy rozvoj trhu diverzifikace

a) Strategie tržní penetrace, nebo-li strategie průniku na trh je nejméně rizikovou strategií, kdy se organizace snaží se stávajícím produktem proniknout hlouběji na trh, čímž chce zvýšit tržby, ale zároveň musí investovat do podpory prodeje, či reklamy. Organizace v tomto případě může použít různé taktiky, aby se zalíbila spotřebitel, ale pokud se o to již jednou bez úspěchu snažila, nepomůže ani zázrak.

b) Strategie rozvoje trhu je rizikovější, než strategie předchozí a funguje na principu hledání nových tržních segmentů a, zákazníků, kterým nabízí své produkty, pokud jsou stávající tržní segmenty vyčerpané, nebo pokud existuje právní omezení na daném trhu.

c) Strategie rozvoje produktu je ještě rizikovější, zato ambicióznější strategií, která funguje , tak, že organizace investuje do vývoje a výzkumu produktu, na jehož konci je inovovaný, či úplně nový produkt. Nejvíce je tato strategie využívána v automobilovém průmyslu, u modelů aut.

d) Strategie diverzifikace jak již vyplývá z předchozích strategií je nejrizikovější strategií stavějící na základech nových produktů na nových trzích o kterých má malé znalosti. Organizace jde tedy takzvaně s kůží na trh. Při této strategie je důležitá bezchybná analýza trhu a příprava celého projektu.

Phillip Kotler popisuje tyto strategie ve své knize Marketing a management následovně:

  • Strategie tržního vůdce, představují organizace s největším tržním podílem (asi 40% trhu).
  • Strategie tržního vyzyvatele zaujímá 30% trhu.
  • Strategie tržního následovatele, zaujímá 20% a představují jej organizace na vzestupu, které jsou ochotny udržovat svůj tržní podíl.
  • Strategie tržního troškaře, zaujímá zbývajících 10 a představují je malé organizace, které obsluhují malé tržní segmenty, které neobsluhují větší organizace. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!