Nebo-li únikový plán, když marketingové cíle na základě určité strategie selžou, nebo nemají takový účinek jaký jste čekali. Může se také využít v případě, kdy má organizace produkt na konci svého životního cyklu a neví co s ním dál. Pokud se tak stane, vznikají trhliny v podnikovém plánu, které je potřeba „zalepit“ Právě s tím vám pomůže tzv Ansoffova matice, nebo-li možnost expanze na nové trhy a tím pádem možnost růstu tržního podílu. Matice zachycuje celkem dvě dimenze:
1. Vertikální osu trhů – stávající a nové trhy
2. Horizontální osu produktů – stávající a nové produkty
Zkombinujeme-li tyto dvě osy dostaneme možnosti Ansoffovy matice. Pro lepší názornost vkládáme graf zobrazující růstové prvky organizace:
Ansoffova matice
stávající produkty | nové produkty | |
stávající trhy | tržní penetrace | rozvoj produktu |
nové trhy | rozvoj trhu | diverzifikace |
a) Strategie tržní penetrace, nebo-li strategie průniku na trh je nejméně rizikovou strategií, kdy se organizace snaží se stávajícím produktem proniknout hlouběji na trh, čímž chce zvýšit tržby, ale zároveň musí investovat do podpory prodeje, či reklamy. Organizace v tomto případě může použít různé taktiky, aby se zalíbila spotřebitel, ale pokud se o to již jednou bez úspěchu snažila, nepomůže ani zázrak.
b) Strategie rozvoje trhu je rizikovější, než strategie předchozí a funguje na principu hledání nových tržních segmentů a, zákazníků, kterým nabízí své produkty, pokud jsou stávající tržní segmenty vyčerpané, nebo pokud existuje právní omezení na daném trhu.
c) Strategie rozvoje produktu je ještě rizikovější, zato ambicióznější strategií, která funguje , tak, že organizace investuje do vývoje a výzkumu produktu, na jehož konci je inovovaný, či úplně nový produkt. Nejvíce je tato strategie využívána v automobilovém průmyslu, u modelů aut.
d) Strategie diverzifikace jak již vyplývá z předchozích strategií je nejrizikovější strategií stavějící na základech nových produktů na nových trzích o kterých má malé znalosti. Organizace jde tedy takzvaně s kůží na trh. Při této strategie je důležitá bezchybná analýza trhu a příprava celého projektu.
Phillip Kotler popisuje tyto strategie ve své knize Marketing a management následovně:
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy