Mezi důležité ekonomické veličiny podniku platí zisk, náklady, objem výroby, ceny produkce a tržby.
Bod zvratu (anglicky break even point) je takové množství produkce firmy, při kterém nevzniká žádný zisk ani ztráta. Dosahuje-li firma této produkce, pak se tržby rovnají nákladům. Pro zlehčení se vztahy mezi uvedenými veličinami zkoumají při výrobě stejného druhu výrobku.
Pro lepší vysvětlení zavedeme následující symboliku:
q ...... počet množství výrobků
p ......cena výrobku
T ...... celkové tržby (předpoklad, že vše co se vyrobí se také prodá)
FN ......fixní náklady
VN ...... variabilní náklady
CN ......celkové náklady
Pro tržby platí následující vztah T = p * q
Celkové náklady při lineárním vývoji CN = FN + VN * q
Zisk je dán rozdílem tržeb a celkových nákladů Z = T – CN
Pokud tedy platí, že T > CN je dosaženo zisku. V opačném případě (T < CN) se podnik nachází ve ztrátě. Pokud jsou tržby stejné jako celkové náklady na výrobu výrobku (T = CN) nevzniká zisk ani ztráta. Množství výroby, které se v tomto bodě vyrábí, se nazývá kritické množství výroby, příp. bod zvratu.
Toto množství lze odvodit následovně:
T = CN
p * q = FN + VN * q
q(BZ) = FN/ (p-VN)
Graficky lze tento bod vyjádřit:
obrázek
Při rozhodování je pro manažery bod zvratu velmi důležitý, protože po jeho dosažení vzniká zisk, který při neměnné ceně a proporcionálních nákladech roste – čím více vyrábíme, tím máme větší zisk. Předpokladem je samozřejmě prodej.
Analýza bodu zvratu odpovídá na řadu otázek, které manažeři v každém podniku řeší:
jaké je minimální množství výroby, které zabezpečí rentabilní výrobu
jaké je minimální využití výrobní kapacity, při které není výroba ztrátová
jaké jsou maximální výrobní náklady výrobku, aniž by byl ztrátový
při jakém objemu výroby dosahuje podnik maximálního zisku
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy