Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Iniciování cenových změn

Cena zboží, či služeb je dnes synonymem kvality, ale stává se že i kvantity. Můžete si zvolit například drahé oblečení, v tom případě volíte kvalitu, pokud však zvolíte více oblečení za nízkou cenu, volíte kvantitu. Mluvíme-li o iniciování cenových změn, existují dva směry, kterými se mohou ceny posouvat, nahoru, nebo dolů, lépe řečeno se jedná o snižování, či zvyšování cen.

Ke snižování cen organizace přistupuje s ohledem na několik okolností, kterými jsou například další zakázky, které organizace potřebuje, ale nedokáže je získat, i když má zvýšené prodejní úsilí. V tomto a dalších případech se může organizace uchýlit k agresivní tvorbě ceny, které může vyvolat cenovou válku. Organizace se ke snížení ceny uchylují buď, z již jmenovaného důvodu, nebo ve snaze ovládnout trh nižšími náklady. Společnost může začít s nižšími cenami, než má konkurence, nebo zlevní dříve než konkurenti. Ovšem i když to vypadá celkem prostě, strategie zlevňování má i svá úskalí, mezi něž patří:

  • Past nízké kvality spočívá v tom, že spotřebitelé, kteří budou zboží kupovat počítají s tím, že při nízké ceně bude i nízká kvalita.

  • Past křehkého tržního podílu je negativní v tom, že organizace může získat tržní podíl, avšak nikoli věrnost trhu, tudíž zákazníci mohou kdykoli přejít k jiné organizaci, která prodává výrobek ještě levněji, než ta Vaše.

    Mám zájem, jak si mohu objednat?

    Volejte: +420 607 044 665

    Pište na: info@altaxo.cz

  • Past mělkých kapes je trik, kdy konkurenti s vyššími cenami mohou své ceny snížit a díky vyšším finanční rezervám ustát nepříznivou tržní situaci delší dobu.

Opakem snižování cen je jejich zvyšování, které může též značně zvýšit zisky. Hlavní okolností, která podněcuje zvyšování cen je inflace nákladů. Organizace často zvyšují ceny více než je třeba, neboť očekávají další inflaci, nebo vládní kontrolu cen, což je praxe, která se nazývá – tvorba cen dle očekávání. Ke zvýšení ceny však nevede jen inflace, ale také nadměrná poptávka. Ceny lze zvýšit několika možnými způsoby, které mají rozdílný dopad na spotřebitele:

  • Odložené stanovení ceny znamená, že společnost nestanoví finální cenu, dokud není produkt dokončen, či dodán. Tento typ ceny převažuje v odvětvích s dlouhou dodací lhůtou, jako je například stavba továren, či bytů.

  • Dodatečné navýšení ceny znamená, že organizace po spotřebiteli vyžaduje, aby zaplatil současnou cenu a veškeré, nebo částečné zvýšení inflace, k němuž dojde před dodáním.

  • Unbundling znamená, že společnost ponechá cenu, nesamostatně účtuje jeden, či více prvků, které byly dříve součástí dodávky, jako například instalace, či smontování zdarma.

  • Omezování slev je, když společnost nařídí svým pracovníkům, aby neposkytovali běžné hotovostní, či množstevní slevy. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!