Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Inovace v podniku

Stejně tak jako rozvoj konkurenceschopnosti podniku jsou v podniku důležité i inovace. Proč? A co to vlastně znamená?

 

Inovace je definována jako nová komerčně využitá myšlenka. Důležité je rozlišit inovaci od vynálezu. Vynález je první výskyt daného nápadu, inovace je následná komercionalizace tohoto nápadu.

 

Inovace sice patří k lidskému vývoji jako ryba do vody, přesto se do pozornosti ekonomické vědy dostávají až v posledních desítkách let.

 

Inovace jsou nedílnou součástí zvyšování konkurenceschopnosti firmy. Díky inovacím se zlepšují procesy a zvyšuje se efektivnost produkce, také jsou ale zdrojem odlišení na trhu díky novým výrobkům a službám, které budou více vyhovovat jejich uživatelům. Takové odlišení je později dobré k docílení vyšších cen na trhu, což je pro podnik jednoznačně přínosné. Inovace jsou zkrátka původcem rozdílů výkonnosti firem.

 

Pokud se chce podnik udržet na trhu – předpokládáme, že ano – měl by na něm upevňovat své postavení. To se může podařit díky vhodně zvolené a nastavené inovační politice, jež má zařídit náskok před konkurencí. Náskok před konkurencí můžeme zařídit několikerým způsobem. Buď nabídneme lepší výrobky a lepší služby, které budou uživatelům více vyhovovat, nebo zlevníme a zlepšíme produktivitu používaných výrobních postupů (inovací).

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

 

Všem inovacím musí zákonitě předcházet tvůrčí aktivita, např. vymýšlení vynálezů, zlepšovacích návrhů apod. Této tvůrčí aktivitě říkáme invence. Ovšem ne všechny myšlenky rozpracované v invenční části se dočkají realizace. Za inovace označujeme jen ty výsledky, které se realizace dočkají.

 

 

Inovace můžeme rozdělit do tří kategorií:

 

Procesní inovace: zavedení nové nebo zlepšené produkce či dodavatelských metod; tyto inovace mohou vést ke snížení materiálové spotřeby a mzdových nákladů, zlepšení pracovních podmínek apod. Výsledkem je růst zisku, možnost volit nové varianty marketingové strategie vůči konkurenci atd.

 

Marketingové inovace: zavedení nové marketingové metody, kterou podnik ještě nepoužíval; jde např. o změnu designu produktu a jeho balení, umístění na trhu prostřednictvím nových prodejních kanálů, novou cenovou strategii aj.

 

Organizační inovace: zavedení nové organizační metody v obchodních praktikách podniku, v organizaci pracovních míst nebo externích vztahů; jedná se např. o vytvoření nového typu spolupráce s dodavateli.

 

Produktové inovace: zlepšují postavení firmy na trhu; novátorství s sebou nese několik výhod – dosažení pozitivní image průkopníka v očích veřejnosti, brzké zisky díky monopolu, včasné získání výhodné pozice na trhu

 

Vše má ale i své nevýhody, stejně tak inovace a novátorství. Patří mezi ně vyšší náklady na průkopnické akce, nejistota v oblasti poptávky a další. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!