Existují dva pohledy, při kterých může podnikatel využít znalosti působení necenových faktorů. Prvním pohledem je vysvětlení toho, co se na trhu událo. Tomuto jevu se říká retrospektivní analýza. Druhým pohledem je předvídání vývoje trhu. Tomuto druhému jevu se říká perspektivní analýza. Při tvorbě obchodní strategie je výhodnější znát důkladně tvorbu perspektivní analýzy, neboť odhad vývoje je nejdůležitější součástí obchodní analýzy. Naopak při první metodě, retrospektivní analýze, může podnikatel vhodně demonstrovat působení necenových faktorů.
Pokud bude podnikatel využívat tyto metody při hodnocení necenových faktorů, je vhodné tyto metody strukturovat. K tomuto je vhodné využít metodu MAP.
Ta podnikateli poskytne pohled na zvolené faktory ve třech navazujících krocích:
M (písmeno M znamená) – identifikace necenových faktorů, které by mohly v budoucím vývoji na daném trhu ovlivňovat působení nabídky nebo poptávky. Pro podnikatele by bylo vhodné využít znalostí odborníků, kteří velmi dobře znají daný obor. Mohou přinést mnoho užitečných rad. Podnikatel s nimi může vytvořit interview nebo dokonce i brainstorming.
A (písmeno A znamená) – analýza necenových faktorů, které byly vybrány v prvním kroku u písmene M. Podnikatel zde analyzuje dosavadní působení těchto faktorů. Výhodou je zachycení kvantitativních fakt o budoucím vývoji.
P (písmeno P znamená) – predikce vývoje. Predikce vývoje již vybraných necenových faktorů. Rozpoznat různé prognózy vývoje. Zde je také výhodou, jako v druhé fázi, zachycení kvantitativních fakt o budoucím vývoji.
Pokud podnikatel chce využít této metody MAP, je vhodné ji strukturovat do tabulky, které bude obsahovat v prvním sloupci výčet necenových faktorů, které byly vybrány, poté bude tabulka obsahovat sloupec s názvem analýz působení vybraných necenových faktorů a posledním sloupcem bude předpověď dalšího vývoje (poptávka a nabídka).
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy