Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Jakost a požadavky na jakost

V současnosti je jakost důležitým konkurenčním kritériem. O produktu lze všeobecně říci, že má odpovídající jakost, pokud je zákazník s produktem spokojen. Spokojenost zákazníků je chápana jako souhrn pocitů vyvolaných u zákazníků rozdílnosti mezi tím, co očekávali, a tím, co jsou nuceni reálně vnímat.

ČSN ISO 9000 : 2000 definuje jakost takto:

Jakost (kvalita) – schopnost souboru inherentních znaků výrobku, systému nebo procesu plnit požadavky zákazníků a jiných zainteresovaných stran.

 

Z definice jakosti vyplývá, že se jedná o relativní pojem a lze ji vyjádřit, pouze pokud ji vztáhneme ke konkrétnímu zákazníkovi, respektive segmentu trhu. Stejný typ produktu může sloužit k různým účelům a segmenty zákazníků můžou mít od produktu různé požadavky.

 

Pro zajištění jakosti je tedy nutné vědět:

  • kdo je našim zákazníkem

  • jaké má potřeby

  • k jakému účelu bude produkt používat

 

V roce 200 byla v České republice přijata národní politika jakosti, která je souhrnem zájmů, cílů, metod a nástrojů ovlivňování jakosti výrobků, služeb a činnosti v rámci národní ekonomiky a správy.

 

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Cílem Národní politiky podpory jakosti je:

  • podpora podvědomí o kvalitě v celé společnosti

  • podpora rozvoje podnikání a zlepšování jeho úrovně

  • vzbudit důvěru zákazníků k místním výrobcům a dodavatelům

  • vytvoření podmínek pro české podnikatele, aby mohli působit v rámci EU

  • propagování jakosti jako přirozené součásti života všech občanů

  • kultivované podnikatelské prostředí

  • zvýšení kvality práce organizace státní správy

  • podpora růstu kvality veřejných služeb

K významným právním předpisům, upravující jakost, patří také obchodní zákoník, občanský zákoník, zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku, zákon o technických požadavcích na výrobky aj.

 

Charakteristiky jakosti výrobku lze rozčlenit do následujících:

  • technické – chemické, fyzikální nebo biologické vlastnosti

  • ovlivňující náročnost při provozování výrobku a jeho vlivu na okolí – bezporuchovost, životnost, ovladatelnost, bezpečnost atd.

  • estetické – vzhled výrobku, módnost

  • logistické – dostupnost, dodací služby apod.

     

K charakteristikám jakosti služeb patří:

  • dostupnost (čekací doba, vzdálenost od bydliště zákazníků, geografická poloha, provozní doba)

  • komunikace (informovanost zákazníka, umění mu naslouchat)

  • kompetence personálu (aplikace znalostí na specifickou službu)

  • zdvořilost personálu

  • věrohodnost (tradice podniku, jeho záruky)

  • spolehlivost výkonu služby

  • porozumění potřebám zákazníka 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!