V současnosti je jakost důležitým konkurenčním kritériem. O produktu lze všeobecně říci, že má odpovídající jakost, pokud je zákazník s produktem spokojen. Spokojenost zákazníků je chápana jako souhrn pocitů vyvolaných u zákazníků rozdílnosti mezi tím, co očekávali, a tím, co jsou nuceni reálně vnímat.
ČSN ISO 9000 : 2000 definuje jakost takto:
Jakost (kvalita) – schopnost souboru inherentních znaků výrobku, systému nebo procesu plnit požadavky zákazníků a jiných zainteresovaných stran.
Z definice jakosti vyplývá, že se jedná o relativní pojem a lze ji vyjádřit, pouze pokud ji vztáhneme ke konkrétnímu zákazníkovi, respektive segmentu trhu. Stejný typ produktu může sloužit k různým účelům a segmenty zákazníků můžou mít od produktu různé požadavky.
Pro zajištění jakosti je tedy nutné vědět:
kdo je našim zákazníkem
jaké má potřeby
k jakému účelu bude produkt používat
V roce 200 byla v České republice přijata národní politika jakosti, která je souhrnem zájmů, cílů, metod a nástrojů ovlivňování jakosti výrobků, služeb a činnosti v rámci národní ekonomiky a správy.
Cílem Národní politiky podpory jakosti je:
podpora podvědomí o kvalitě v celé společnosti
podpora rozvoje podnikání a zlepšování jeho úrovně
vzbudit důvěru zákazníků k místním výrobcům a dodavatelům
vytvoření podmínek pro české podnikatele, aby mohli působit v rámci EU
propagování jakosti jako přirozené součásti života všech občanů
kultivované podnikatelské prostředí
zvýšení kvality práce organizace státní správy
podpora růstu kvality veřejných služeb
K významným právním předpisům, upravující jakost, patří také obchodní zákoník, občanský zákoník, zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku, zákon o technických požadavcích na výrobky aj.
Charakteristiky jakosti výrobku lze rozčlenit do následujících:
technické – chemické, fyzikální nebo biologické vlastnosti
ovlivňující náročnost při provozování výrobku a jeho vlivu na okolí – bezporuchovost, životnost, ovladatelnost, bezpečnost atd.
estetické – vzhled výrobku, módnost
logistické – dostupnost, dodací služby apod.
K charakteristikám jakosti služeb patří:
dostupnost (čekací doba, vzdálenost od bydliště zákazníků, geografická poloha, provozní doba)
komunikace (informovanost zákazníka, umění mu naslouchat)
kompetence personálu (aplikace znalostí na specifickou službu)
zdvořilost personálu
věrohodnost (tradice podniku, jeho záruky)
spolehlivost výkonu služby
porozumění potřebám zákazníka
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy