Přesto, že se Japonsko po druhé světové válce nacházelo ve velmi špatném stavu, je dnes považováno za jednu ze světových velmocí. Kdokoliv, kdo navštívil japonské továrny a porovnal je s jejich protějšky v jiných zemích, mohl vidět, že jsou produktivnější.
Původ toho, čemu se říká „ekonomický zázrak“, který v Japonsku nastal, leží zakořeněn hluboko v japonské mysli a v něčem, čemu se říká Kaizen – neustálá snaha o zdokonalování a kultivací osobnosti, která věří, že pouze opravdovost, která se nezajímá pouze o výsledky, je nakonec přinese. Kaizen pochází ze spojení dvou slov – Kai = změna a Zen = dobré (k lepšímu), tedy změna k lepšímu, zlepšování každý den. Kaizen tedy znamená zdokonalení. Může se jednat o zdokonalení jak v osobním, společenském či pracovním životě. V aplikaci na podnik se jedná o neustálé zdokonalování všech – manažerů i řadových zaměstnanců. „Jestliže jste někoho neviděli tři dny, dobře se na něj podívejte, jakou prošel změnou.“ říká staré japonské přísloví.
Charakteristickými znaky řízení v japonské firmě je:
-
kolektivní rozhodování
-
statusový systém diferenciace pracovníků
-
celoživotní pracovní poměr
-
systém odměňování
-
metody zdokonalování sytému řízení
Na základě koncepce kaizen má management dvě hlavní funkce – zdokonalení a údržba. Údržba má za úkol udržování stávajících standardů a zdokonalování má zavádět vyšší standardy, které vedou ke zlepšení. Nepleťte si však pojem inovace a kaizen. Inovace je upřednostňována především v západním managementu a jedná se o skokovou a zásadní změnu. Inovace je dramatická a poutá na sebe spoustu pozornosti, na rozdíl od kaizen, kde je změna nenápadná a výsledky jsou vidět za delší dobu. Hlavním rysem kaizen je také to, že nevyžaduje nejmodernější technologie, minimální investice a jedná se o dlouhodobý proces.
Důležitým krokem je také zaměření se na eliminaci plýtvání a ztrát a vyhýbání se:
-
muri – přebytkem – zbytečným zásobám vázaným hmotným a finančním potenciálem
-
muda . ztrátám v čemkoliv – materiálu, energií, času, využití strojů
-
mura - nerovnoměrnost v práci, pohybech, neharmoničnost a jiné.
Pod pojem japonský management můžeme zahrnout různé manažerské praktiky:
-
orientace na zákazníka
-
absolutní kontrola kvality
-
systém zlepšovacích návrhů
-
automatizace
-
kanban
-
zdokonalování kvality
-
Just in time
-
aktivity malých skupin
-
zvyšování produktivity aj.