Kalkulace nákladů na produkty je jednou z klíčových agend řízení podniku. Její výsledek je totiž podkladem pro konečné rozhodnutí o tom, které produkty vyrábět (prodávat, nabízet) a které ne.
Kalkulace je obtížná, protože integruje technické, provozní, organizační a finanční faktory do klíčových rozhodnutí o portfoliu produktů.
Kalkulace je spojena s cenou produktu. Zpravidla však cena není určena na základě kalkulace nákladů, ale určuje limitní výši nákladů na produkty, které jsou možné vzhledem k dalším nákladům společnosti a požadovanému zisku.
Účelem kalkulace je poskytnout podklad k rozhodnutí o tom, zdali produkt nebo produkty nabízet, či nenabízet, vyrábět nebo nevyrábět apod. Kalkulace se snaží o správné stanovení nákladů na jednici produktu. Náklady lze z prvotního hlediska členit na přímé a nepřímé, kalkulace však musí pracovat minimálně se standartním členěním nákladů na přímé - variabilní, přímé - fixní, nepřímé - variabilní, nepřímé – fixní.
Určení kalkulační jednice je výchozí pro přiřazení nákladů a tím pro rozhodnutí zdali jde o náklad přímý (je možno jej přímo přiřadit ke kalkulační jednici) či nepřímý (není možno jej přímo přiřadit ke kalkulační jednici).
Kalkulační jednicí nejčastěji bývá:
jednotka (MJ) produkce (ks, kWh, m3, balení ap.), resp. každého dílu či součásti;
zakázka, výrobní příkaz, příp. jiný souhrnný doklad spojený s produkty;
obchodní případ;
prodávaná nebo interní činnost;
a další.
Předpokladem správné kalkulace je, že ke každé entitě jsou přiřazeny všechny náklady, které k ní patří. Určitě se vyhněte vytváření zbytečných skupin režijních nákladů.
1. Ke kalkulační jednici se přímo přiřadí přímé náklady.
2. Ke kalkulační jednici se též přiřadí věrohodně přiřaditelné nepřímé náklady – například pomocí Metody hodinové nákladové sazby.
3. Věrohodně nepřiřaditelné společné náklady – například společné správní a administrativní náklady, společné IT náklady na podnikovou počítačovou síť a sběr a zpracování informací, společné marketingové náklady se nepřiřazují a jsou kryty příspěvkem na úhradu (krycím příspěvkem). Zpravidla každá samostatná skupina společných nákladů samostatným příspěvkem na úhradu.
Výše kalkulačních nákladů je určena především:
návrhem produktu (výrobku, služby);
výběrem procesů (činností) spojených s daným produktem, resp. okruhem produktů, včetně distribučních a prodejních. Je vhodné aplikovat Procesní přístup a Činnostní přístup k řízení (ABM – Activity Based Costing) a při vývoji a inovacích produktů aplikuje Metodologie Target Costing (Metodologie limitní kalkulace), která integruje technickou práci s požadavkem na dosažení zadaných užitných vlastností produktu a cenovým a nákladovým limitem/produkt.
Z hlediska času a podrobnosti se kalkulace rozlišují:
nabídková - zpracovává se jako odpověď na poptávku;
plánovaná (předběžná) - interní plánované, očekávané náklady/KJ;
výsledná (skutečná) - interní skutečně zjištěné náklady/KJ;
obchodní - zpracovává se na přání zákazníka, případně ve struktuře zadaných položek zákazníkem (není totožná s interní kalkulací!).
Existují další alternativy kalkulací dle odvětví a specifik podniků. Interní kalkulace podniku je velmi přísně střeženou důvěrnou hodnotou, která je utajována. Důvodem je, že je těsně provázána s činnostmi a procesy v podniku, které mohou být významnou konkurenční výhodou.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy