K vymezení pojmu jakost existuje mnoho definic a přístupů.
Jakost je způsobilost pro užití. (Juran)
Jakost je shoda s požadavky. (Crosby)
Jakost je to, co za ni považuje zákazník. (Feibenbaum)
Jakost je minimum ztrát, které výrobek od okamžiku své expedice společnosti způsobí. (Taguchi)
Podle normy ČSN EN ISO 9000:2006 je jakost chápána jako stupeň splnění požadavků souborem inherentních znaků. Požadavek je pak potřeba nebo očekávání, které je stanoveno spotřebitelem, závazným předpisem nebo se automaticky předpokládají.
Management jakosti by měl být v podniku jako součást celkového systému řízení, bez ohledu zda se jedná o malou nebo velkou organizaci.
Nejdůležitější funkce managementu jakosti jsou:
garance maximální spokojenosti a loajality zákazníka
tvořit prostředí pro neustálé zlepšování a rozvoj
garance dvou předchozích s co nejmenší spotřebou
Základní procesy managementu jakosti jsou:
stanovení politiky jakosti
definování cíle jakosti
plánování jakosti
řízení jakosti na operativní úrovni
prokazování jakosti a její zlepšování
Zaměření se na zákazníka
Každá organizace je závislá na svých zákaznících a proto musí rozumět současným a budoucím potřebám zákazníka, snažit se o plnění jeho požadavků a předvídat jejich očekávání. Prvním krokem je uvědomění si, kdo je pro danou organizaci zákazníkem, systematicky zkoumat jeho požadavky a definovat cíle organizace tak, aby byly právě v souladu se zjištěnými požadavky zákazníka.
Vedení a řízení lidí
Vedoucí prosazují soulad účelu a zaměření organizace. Musí vytvářet a udržovat interní prostředí, ve kterém se všichni zaměstnanci snaží zapojit do dosahování cílů organizace. Řídící pracovník by měl být pozitivním příkladem ostatním zaměstnancům organizace svým chováním a jednáním.
Zapojení lidí
Zapojení lidí do organizace umožňuje využití jejich schopností ve prospěch organizace. Uvolňováním potenciálu zaměstnanců sdílením hodnot a kultury organizace založené na důvěře a zmocnění zaměstnanců podporuje aktivní zapojení lidí do všech činností organizace.
Procesní přístup
Platí, že výsledku lze dosáhnout mnohem účinněji, pokud jsou činnosti a zdroje řízeny jako proces. Procesem je chápán soubor dílčích činností, které mění vstupy na výstupy v regulovatelných podmínkách.
Systémový přístup k managementu
K efektivnosti pomáhá také identifikování, porozumění a řízení vzájemně souvisejících procesů jako systému. Management jakosti bude tedy souborem na sebe navazujících procesů a informační výstupy z jednoho procesu budou současně vstupem do procesu následujícího.
Neustálé zlepšování
Neustálé zlepšování by mělo patřit k trvalým cílům organizace. Inovace je vhodné zaměřit na procesy a tvorbu nových hodnot. Zlepšovány by měl být všechny aktivity, které vedou k vyšší úrovni výkonosti zaměstnanců, procesů, produktů i systému řízení jako takového.
Přístup k rozhodování na základě faktů
Rozhodnutí by měla být prováděna na základě analýz a všech dostupných informací. Měly by být co možná nejobjektivnější a ne založeny na pocitech nebo subjektivních názorech. Proto je důležitá hluboká analýza dat a informací.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy