Dobrá firma by měla mít dobrou, či spíše neprůstřelnou strategii konkurenceschopnosti. Špatná strategie, rovná se zánik firmy. Z celosvětového hlediska se jedná o sít strategií mezi firmami, které se vzájemně snaží konkurovat jedna druhé. Z tohoto důvodu je pro využití správné strategie neustále sledovat okolní svět, který by se měl do dané strategie promítat se všemi svými novinkami a modernizacemi. Příkladem může být například masové využití internetu a počítačů. V odbornější terminologii se sledování okolního světa pro strategii využívá tzv. metoda PEST (Politika, Ekonomika, Sociokulturní oblast, Technologie). Tato metoda zkoumá jmenované obory z hlediska: politického vývoje, legislativního vývoje, ekonomického vývoj – trendy HDP, sociokulutrního vývoje – demografické hledisko a technologického vývoje – nové vynálezy a objevy.
Metoda 4C na metodu PEST přímo navazuje neboť zkoumá: zákazníky (customers), zájmové regiony (country), náklady (costs) a konkurenty (competitors). Z hlediska zákazníka je důležité vnímat vývoj hodnot vnímaný zákazníky a rozvoj poptávky, z hlediska zájmových regionů se sleduje rozvoj tržního potenciálu, či zvláštnosti jednotlivých regionů, do nákladů jsou počítány mzdy, osobní náklady, daně a konkurenty se rozumí škála současných i potencionálních konkurentů.
Ke zjištění informací pro správné provádění metod v dnešní době slouží marketingové a manažerské informační systémy, poskytující on-line rozsáhlé informace celosvětového měřítka.
S metodou 4C úzce souvisí tržní potenciál (objem poptávky po určitém produktu v regionech za určité období) v zájmových regionech, faktory ovlivňující poptávku jsou následující:
Potenciální poptávka je tvořena všemi skutečnými i potencionálními zákazníky, kteří projeví zájem o nabídku určitého produktu.
Dostupná poptávka tvoří skutečné i potencionální zákazníky, kteří mají zájem, finanční prostředky a přístup k tržní nabídce produktu.
Obsluhovaná, nebo také cílená poptávka je část dostupné poptávky o jejíž získání se forma rozhodne usilovat. Jedná se o celkové množství produktů, které chce firma prodat určitému segmentu v určitém regionu.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy