Operativním plánem se zde rozumí plán, který navazuje na roční plán a případně zahrne i aktuální požadavky. Operativní plánování se týká dílčích období v rámci roku.
Operativní plán je zpodobněním a současně aktualizací ročního plánu pro dané kratší období. Zpravidla se nejedná o jediný plán, ale o sadu návazných plánů. Může jít o období měsíční, (někdy též čtvrtletní), týdenní, denní či pouze jednu směnu a na tom závisí také struktura operativního plánu.
Jestliže platí obecně, že plánová soustava v každém podniku musí být vytvářena na míru produktům, procesům a činnostem, tak nejvíce to platí pro operativní plán, protože ten jim je nejblíže.
Pro přesnou specifikaci náplně činností, včetně poskytnutí všech nutných informací a zajištění nezbytných návazností tak, aby činnosti mohly být včas připraveny, probíhat bez ztrátových časů a jejich trvání nepřekročilo určenou dobu.
Pro zapracování aktuálních, případně zpřesněných požadavků a případně změněných podmínek.
Účelem je dokázat v maximální míře využít efektivně disponibilní časový fond všech zdrojů lidských, hmotných i nehmotných, ale i finančních.
Cílem je určit konkrétně co, kde, kdy, a jak se bude provádět, kdo to bude provádět a kdo je zodpovědný, s využitím jakých zdrojů, za jakých podmínek. Na rozdíl os plánu strategického, který se zaměřuje na mise a vize podniku.
Zpravidla neexistuje jeden operativní plán, ale jedná se o sadu návazných plánů. Takže pro každý typ plánu existuje jiná délka periody, pro kterou je sestavován.
Základem sady operativních plánů bývá měsíční plán, případně plán na několik měsíců, například tři měsíce. Mohou existovat různá řešení struktury a podrobnosti obsahu – například detailně je určen následující měsíc, dva vzdálenější měsíce pouze v aktualizované podrobnosti ročního plánu. Nejčastěji na měsíční plány navazuje jejich detailní denní podrobná specifikace, která je průběžně upřesňována, ideálně v předem stanovených intervalech. Velmi často v klouzavém režimu, tj. tak, aby plán zahrnoval stále zhruba stejný počet dnů, aby byl zřejmý výhled na potřebný počet dnů dopředu. Časté řešení je to, že po uplynutí týdne se přidává další týden, aby byl stálý výhled, například na čtyři týdny dopředu.
Vyhodnocení se provádí bezprostředně po skončení období, pro které jsou plány sestaveny. Případné skluzy se přesouvají do dalšího období. Možnosti aktualizace jsou určeny stejnými podmínkami, které jsou zmíněny v předchozím bodě.
Vyhodnocení musí zahrnovat nejen konstatování o splnění či nesplnění, ale též musí být spojeno s analýzou důvodů splnění či nesplnění, nejen pro případnou odměnu či postih odpovědných pracovníků, ale i pro poučení do dalších období.
Přípravu má na starost vedení entity, tj. zpravidla útvaru nebo skupiny entit (provoz, divize), které jej připravuje jako zpodrobnění ročního plánu, s akceptováním aktuálních požadavků. Následně je potřeba schválení plánu vedením vyšší úrovně, výjimečně vedení podniku. A poté musí s ním být seznámeni všichni řídicí pracovníci a další klíčoví pracovníci.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy