Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Podstata plánování

Pojem plánování chápou mnozí stále ještě téměř jako sprosté slovo, spojované s centrálně plánovanou ekonomikou. Avšak v podnikatelské praxi má plánování naprosto neopominutelný význam a je řazeno mezi základní manažerské funkce, podobně jako organizování či kontrola.

Plánování by mělo být přirozeným výchozím bodem, který předchází realizaci všech ostatních funkcí a procesů v podniku. Zahrnuje vymezení cílů a cest (způsobů), jimiž mají být tyto cíle dosaženy a výsledkem je plán. 

Východiskem pro plán (= jak by měla vypadat budoucnost) by měla být analýza současného stavu (= situace, v jaké se nacházíme nyní). Plán by pak měl zahrnovat popis toho, čeho chceme dosáhnout (cíle) a jakým způsobem toho dosáhneme (cesty). Analýza výchozí situace přitom pomůže k tomu, aby plány byly stanoveny reálně, s ohledem na možnosti – finanční, lidské a časové zdroje, které máme k dispozici. 

Ačkoli se to nezdá, je velice obtížné dobře stanovit cíl. Například „chci být bohatý“, je sice dobrá vize, ale není to cíl. Jak to? Protože neurčuje kdy (zda příští rok nebo za dvacet let), není z něj poznat ano to, zda se má jednat o bohatství finanční nebo duševní, ani zda už byl cíl splněn (tj. kdy jsem ještě chudý a kdy už jsem bohatý). 

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Dobře stanovený cíl by zněl například takto: „Do prosince 2015 chci vydělat milion.“ Je evidentní, že pokud v prosinci 2015 budu mít vydělán milion, cíl byl splněn, jinak ne.

Na druhou stranu, cíl musí být také stanoven reálně – s ohledem na analýzu současné situace. Pokud mám základní školu a většinu času jsem bez práce, vydělat milion za necelé tři roky je velmi nepravděpodobné.

 

Správně stanovený cíl musí být tedy SMART: 

  • S – konkrétně stanovený (specific),
  • M – měřitelný (measurable)
  • A – dosažitelný (achievable),
  • R – realistický (realistic),
  • T – časově vymezený (time-based). 

Série stanovených cílů a metod, jak toho dosáhnout tvoří plán.

 

Plány se liší z hlediska časového na: 

  • dlouhodobé plány (více než 5 let),
  • střednědobé plány (1-5 let),
  • krátkodobé plány (do 1 roku).

Plánování je velice důležitá činnost, která zvyšuje konkurenceschopnost firmy. Umožňuje, aby firma efektivně vynakládala svoje finanční a lidské zdroje a to ve správný čas. Například: chcete prodávat výrobky vaší firmy na vánočních trzích v roce 2012 a zvýšit předvánoční tržby o 15 %. Je nutno zjistit, kdy trhy probíhají, jaké jsou podmínky pro prodejce, kde se vyřizuje povolení a jaké má náležitosti. Pokud se do zjišťování pustíte v říjnu 2012, stihnete nejspíš jedině trhy v roce 2013. Přitom dobrý plán by zahrnoval i harmonogram, který reflektuje požadavky pro plnění každého cíle.

 

Plánovací proces můžeme členit i podle úrovně rozhodovacího procesu: 

  • strategické plánování – má dlouhodobý charakter, management vymezuje strategické cíle, výsledkem je strategický plán,
  • taktické plánování – střednědobé – směřuje k uskutečnění strategických cílů, prostřednictvím taktických plánů pro jednotlivá oddělení podniku (nákupní, prodejní, marketingové…),
  • operativní plánování – krátkodobé – v rámci nadřazených plánů reaguje na měnící se podmínky v praxi.

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!