Podle anglického slovníku slovo manage znamená řídit, vést, spravovat, ale také hospodařit, zařídit, zvládnout nebo umět si pomoci. Management je tedy řízení, správa nebo vedení a manager správce či ředitel.
Podle slovníku cizích slov je management sytém teoretických a praktických řídících znalostí a dovedností nebo mechanismus řízení organizaci a činnost, které v něm vykonávají profesionální řídící pracovníci.
Podle některých autorů např. Záruba a kol. management představuje uspořádaný soubor poznatků podle určitých hledisek, většinou odpozorovaných z praxe, které jsou zpracovány formou návodů pro jednání nebo jsou stanoveny jako principy. Opírá se o poznatky z oblastí vědních disciplín, které aplikuje a rozvíjí na podmínky řízení. Jedná se o proces organizování, plánování, rozhodování, komunikování, motivování a kontroly, za účelem stanovit a dosáhnout cíle podniku při použití všech jeho zdrojů.
Funkce managementu:
Obecnými cíli managementu a managera je tvorba hodnot pro společnost a zákazníky, dosahování vysoké produktivity, úspěch na trhu a tvorba zisku.
Manažeři vykonávají základní funkce
- plánování
- organizování
- operativní řízení
- kontrola
funkce průběžné
- rozhodování
- koordinování
- regulování
- vedení lidí a jejich motivace
- komunikování
a zabezpečovací funkce
- zabezpečení informacemi
- zabezpečení personální
- zabezpečení prostředky
V reálném procesu se tyto jednotlivé funkce realizují navzájem a probíhají v různých kombinacích, následně nebo souběžně. Kromě zaměření manažerů na tyto funkce, je však také potřeba, aby plnili také své manažerské role, které jsou také propojeny a vzájemně se doplňují. Role se dá charakterizovat jako určitý způsob chování, očekávaný od nositele pozice v organizaci.
Manažerské role (H. Mintzberg, Mullins, 1991)
Interpersonální role
- představitel
- vedoucí
- spojovatel
Informační role
- pozorovatel
- šiřitel
- mluvčí
Rozhodovací role
- podnikatel
- řešitel rušivých událostí
- distributor zdrojů
- vyjednávač