Hlavní charakteristikou příjmové pružnosti poptávky je vyjádření vztahu mezi příjmy spotřebitelů, resp. jejich změnou a změnou poptávaného zboží. Příjmy spotřebitelů jsou zde uvedeny proto, jelikož ty nejvíce ovlivňují jejich poptávku. Tato informace je na druhou stranu velmi důležitá pro výrobce produktů, jelikož ti sledují, jak se vyvíjí příjmy spotřebitelů. Zda se jim zvyšují či dochází ke snižování.
Příjmová pružnost poptávky se měří koeficientem příjmové pružnosti poptávky. Hodnotí se zde poměr mezi procentuální změnou poptávaného zboží a procentuální změnou příjmů. V případě tohoto koeficientu u příjmové pružnosti poptávky se hodnotí také zboží. Zda se jedná o normální zboží, luxusní, podřadné nebo o zboží nezbytné potřeby.
Hodnota koeficientu může znamenat:
U příjmové pružnosti poptávky se hodnotí krátké a dlouhé období, které je také podmíněné změnou příjmů spotřebitelů a tím snížením nebo naopak zvýšením poptávky. Spotřebitel v těchto období řeší, zda si může dovolit koupit luxusní zboží, zboží životní potřeby. Spotřebitel hodnotí životně důležité zboží, které si kupuje v krátkém období. Těmto potřebám věnuje vysokou prioritu. V okamžiku, kdy spotřebitel uspokojí svou potřebu nákupem tohoto zboží, nepřikládá mu již takovou prioritu. Spotřebitelé také hodnotí zboží životní potřeby, kde uspokojení potřeb tímto zboží má dlouhodobější charakter (například nákup nemovitosti).
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy