Pro zpracování a realizaci strategie je nutné zvládnout všechny principy strategického myšlení. Dodržování těchto principů může pomoci zabránit strategickým překvapením.
Princip myšlení v čase
Strategie se týká dlouhodobého plánování. K tomu je potřeba dynamický pohled manažerů, kdy řeší problémy z pohledu budoucnosti.
Princip tvůrčího myšlení
Znamená vkládání nových myšlenek, revolučních námětů, řešení. Kdo chce být úspěšný, musí na trh přijít s něčím novým, co mu umožní získat konkurenční výhodu.
Princip koncentrace
Vymezuje nejzávažnější problémy a jejich řešení tak, aby nedošlo k rozptylu sil.
Princip permanentnosti
Sestavení strategie neprobíhá v jednom uzavřeném cyklu. Strategii je nutné neustále vyvíjet, tak jako cyklus. Je potřeba zachytit všechny vazby a vztahy.
Princip myšlení ve variantách
Strategie by měla být zpracována ve variantách.
Princip celosvětového systémového přístupu
Strategie by měla vycházet ze znalosti politického, ekonomického, ekologického, vědeckotechnického a sociálního celosvětového vývoje. Všechny tyto znalosti musí být využity právě pro kvalitní zpracování strategie.
Princip orientace na špičkové výsledky
Strategie by neměla směřovat pouze k dostižení ostatních výrobců, ale také k jejich předstižení a získání konkurenční výhody.
Princip interdisciplinárního myšlení
Využití poznatků a metod všech vědních disciplín.
Princip etiky myšlení
Respektování spolehlivosti, solidnosti a důslednosti.
Princip vědomí práce s rizikem
Riziko vzniká z neznalosti dlouhodobého vývoje faktorů, které působí na podnik.
Zpracování strategie je vždy pro určité strategické období, které nebývá určeno např. charakterem výrobků, množstvím kapitálu, kvalifikací pracovníků a druhem surovin. Délka strategického období se zároveň odvíjí od stability okolí podniku, protože pokud nastávají negativní změny v okolí podniku, délka strategického období se zkracuje a naopak. Pro zpracování strategie je důležité osobní zapojení vrcholového vedení podniku při zpracování případně účast kvalifikované poradenské organizace. Strategie podniku je základem celého systému řízení podniku. Podílejí se na ni všechny články řízení podniku a všechny úrovně řízení.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy