Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Sortimentní skladba

Výrobním sortimentem firmy rozumíme souhrn všech výrobních řad, jednotlivých výrobků a služeb, které nabízí konkurenční firma na trhu. Výrobní řadou je skupina příbuzných výrobků organizace s podobnou funkcí, která se prodává stejné skupině zákazníků spadající do stejné cenové kategorie a distribuční sítě. Počet výrobních řad udává šíři výrobního sortimentu a počet typů produktu konkrétní řady označujeme jako hloubku výrobní řady.

Kombinacemi variant, zda dodavatel má/nemá možnost nabídnout široký sortiment a zákazník očekává/neočekává široký sortiment vzniká klasifikační kříž sortimentu.

Obchodní příležitostí je kombinace – dodavatel má možnost nabídnout široký sortiment, nicméně zákazník neočekává široký sortiment. Jedná se o situaci, která je příznivá pro firmy, neboť nabízí široké pole potenciální působnosti. Pokud produkty v daném segmentu nabízí pouze jediná společnost, označuje se podobný stav na trhu jako zlatá příležitost.

 

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Dodavatel má možnost a zákazník očekává široký sortiment je běžnou situací v tržní ekonomice. Podnik se pohybuje v konkurenčním prostředí. Vůči ekonomickým soupeřům musí bojovat svou pověstí, značkou, logem či sázet na diferenciaci produktů.

Možné je, že zákazník neočekává a dodavatel nemá možnost nabídnout široký sortiment. Jedná se o oblasti, ve kterých výrobci nemohou produkovat široký sortiment – například výroba cementu, papíru, oceli. Produkt je předem daný.

Z hlediska marketingu by neměla nastat situace, kdy zákazník očekává široký sortiment, ale dodavatel mu jej není schopný nabídnout. Jedná se o ztracenou příležitost a nevyplněný segment trhu. Skrývá však zlatou příležitost. Pokud firma dokáže odstranit aktuální bariéry, neschopnost vyrábět produkty, nebo nabízet služby, může se dočkat extrémního ekonomického úspěchu.

Z hlediska hospodářského výsledku je stěžejním pojmem kontribuce sortimentních položek. Kontribuce je společný nucený příspěvek ke krytí skutečných fixních nákladů. Srovnání těchto kontribucí představuje podíl sortimentních položek na tvorbě zisku. Předpokládaný zisk nemusí dosáhnout každá položka. Plán se nemusí stát skutečností.

Poměr tržeb a zisku generuje tři základní položky:

  • materiálově intenzivní položka (vysoké tržby, nízký zisk)

  • položka s vysokým podílem práce (zisk činí zhruba ¾ tržeb)

  • položka s vysokým podílem tvůrčího myšlení (tržby se téměř rovnají zisku) 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!