Obecně se strategickými operacemi rozumí aktivity, které směřují k naplnění mise firmy, dosažení její vize a splnění jejích strategických cílů. Pro každou operaci je zpracován tzv. „zadávací list“, který obsahuje přesnou formulaci daných cílů, či cíle, hodnoty, kterých chce firma v jednotlivých letech za pomoci strategie dosáhnout a dlouhodobý plán postupu. Důležitou složkou zadávacího listu je též jméno osoby, která za celou strategickou operaci zodpovídá a jména členů jeho týmu. Tento nositel strategické operace nese plnou zodpovědnost za plnění strategické operace a aby vše běželo jako po drátkách. Členy týmu si vedoucí operace volí sám a práce následně vytvořeného týmu musí fungovat na bázi co největší efektivity práce.
Cíl strategické operace musí být formulován stručně, jasně a nesmějí být zaměňovány prostředky k dosažení cíle za cíl samotný. Cílem se v tomto případě rozumí určitý stav, kterého musíme dosáhnout v určitém termínu. Pro příklad cílem není vybudování distribuční sítě v ČR, ale tržby v ČR za rok 2006.
Při realizaci strategické operace je nutné dbát na tzv. indikátory, které tvoří součást zadávacího listu a jsou ukazateli plnění strategických cílů.
Indikátory rozlišujeme na tvrdé a měkké:
Tvrdé indikátory jsou ty, které jsou přesně definovány obecně platnými předpisy, tedy nepřipouštějí žádnou improvizaci.
Měkké indikátory jsou indikátory, které je nutné definovat ad hoc, tedy úkol od úkolu se mohou lišit. Příkladem měkkého indikátoru je spokojenost zákazníků, která je daná například počtem reklamací, či stížnostmi.
Je také dané, že u každé strategické operace musí být uvedeno jaký způsobem bude plnění indikátoru zjišťováno, například u zisku je to z účetní evidence, nebo-li z výkazu zisku a ztrát. U každé strategické operace se kvantifikuje plánovaný stav každého indikátoru, pro každý rok strategického období. Z rozdílů mezi zjištěných mezi očekávanou hodnotou indikátoru a hodnotou skutečně dosaženou je možné provést řadu závěrů. Nejčastější z nich je ten, kdy nositel strategické operace věnoval předpovědi malou pozornost apod.
Součástí zadávacího listu, který je de facto páteří celé strategické operace je také údaj o nákladech na příslušnou operaci, tyto náklady jsou součtem nákladů vynaložených na jednotlivé dílčí operace, které následně dávají vzniknout strategické operaci jako celku. Zadávací list též obsahuje harmonogram zajištění průběhu strategické operace dílčími operacemi. Jedná se v podstatě o úsečkový diagram formulující dílčí operace.
Vezmeme-li v úvahu strategické operace obecně, v rámci formy se jedná o nezbytné součásti každé strategie,l bez nich se strategie stane jen pouhým dokumentem, čili teorií na papíře.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy