Každá profesionální organizace nebo firma, která má efektivně prosperovat, potřebuje strategický plán. Ten napomáhá k účelnému stanovení jednotlivých budoucích činností vycházejících ze současného stavu a podmínek.
Tvorba firemní strategie
Management by si při tvorbě strategie měl odpovědět na tři základní otázky. Co a pro koho budeme dělat? Jakých cílů chceme dosáhnout? Jak těchto cílů dosáhneme? Strategický management je tedy dlouhodobě orientované, cílově zaměřené programování, jehož nástrojem je písemný strategický plán. V něm je uvedena jasná představa toho, čeho chce management v budoucnosti dosáhnout, jaké jsou jeho dlouhodobé cíle. Bere v úvahu možné krize a hledá vhodné varianty řešení, čímž pomáhá hbitě a vhodně reagovat na změny v politickém, hospodářském či sociálním okolí. Konkrétně by ve strategickém plánu neměly chybět následující procesy: poslání firmy, vize, analýza prostředí, klíčové oblasti a strategické cíle.
Strategický management se tedy snaží v první řadě jasně formulovat poslání firmy, čímž definuje základní důvody existence firmy a odpoví tím na otázky, jaké společenské problémy chce organizace řešit a pomocí jakých prostředků. Dále si stanovíme vizi neboli žádoucí stav, kterého chceme v horizontu několika let dosáhnout. Po objektivním posouzení silných a slabých stránek a přiznání možných překážek a krizí, které mohou v okolním prostředí nastat, si stanovíme jednotlivé klíčové oblasti strategických cílů, rozdělíme je např. podle oddělení organizace (cíle marketingového oddělení apod.) nebo podle trhu, produktů apod.
Jedním z nejdůležitějších úkolů vedoucího pracovníka je snažit se předvídat krizi, protože na krizi se nejúčelněji reaguje, když ji očekáváme a jsme na ni připravení. Z tohoto důvodu je nezbytně nutné, aby byl manažer při přípravě strategického plánu maximálně kritický a objektivní, což může mnohým činit problémy.
Efektivní firemní strategie
Strategie dané firmy může být úspěšná jen tehdy, když za ní stojí a věří jí všichni zaměstnanci, je tedy velice důležité, aby příslušný vedoucí nejen rozděloval úkoly a motivoval, ale aby ostatním pracovníkům strategický plán především vysvětlil, čímž je ubezpečí, že jejich práce má nějaký konkrétní cíl.
Hlavním úkolem strategického managementu je tedy efektivně přeměnit předem definované poslání a cíle na výsledky. Strategický management a strategické plánování je pro firmu jednoznačně přínosným procesem. V průběhu několika let ukazuje směr, kterým se má firma vydávat, a nabízí srovnání dosažených výsledků s předem stanovenými. Je také v jistém pohledu motivací pro zaměstnance, kteří tak znají záměry svého zaměstnavatele a víc tak pochopí jeho jednotlivé kroky.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy