Pojem strategie má nepřeberné množství definic a také významů. Nejvíce jsou používány následující dvě definice z nichž jedna je kratší a druhá rozvětvenější:
1. Strategie firmy vyjadřuje její misi, vizi, strategické cíle a strategické operace
2. Strategie je dlouhodobým rámcem, který sjednocuje ve firmě její hlavní cíle, priority a aktivity, přizpůsobuje zdroje firmy měnícímu se okolí, zejména zákazníkům a uspokojuje očekávání angažovaných skupin, například dealerů.
Abychom osvětlili další používaný pojem, který je zmíněn již v nadpisu článku pokusíme se definovat strategické řízení. Strategickým řízením se rozumí proces tvorby a implementace rozvojových záměrů, které mají zásadní význam pro rozvoj firmy.
Obecně je disciplín strategie nejsložitějšÍ a nejrizikovějšÍ součástí řízení. Na řízení úspěšné strategie prakticky nefunguje žádný recept, který by firmě zaručil úspěch, avšak strategie je nejsilnější zbraní každé firmy. Nejen to jasně vyplývá z výše uvedené definice strategie. Je více než jasné, že firma, která nemá fungující strategii nemůže v současném moderním a konkurenčním světě přežít, jinak řečeno, člověk potažmo podnikatel může mít jasnou vizi, ale když neví jak jí dosáhnout nemá na trhu šanci.
Strategické řízení má velké množství povahových rysů, mezi něž patří zejména náročnost. Strategickým řízením se zabývá zejména top management a zbývá se jím velmi malé procento managerů, protože se jedná o skutečně nelehkou disciplínu. Důvodem je především to, že strategické řízení se výrazně liší od řízení taktického a operativního, které jsou relativně jednoduché. Pro příklad jednoduchosti operativního řízení lze uvést například rozhodnutí o operativním plánu výroby, který je závislý na pracovních kapacitách – stručné, jasné, logické, bez příkras a hlavně kliček. Strategické řízení je pravým opakem jednoduchosti, neboť zásadně ovlivňuje chod a vývoj firmy. Na operativním řízení firma není závislá, na strategickém řízení stojí. Proto strategické procesy obvykle trvají delší dobu a jejich důsledky též.
Jak již bylo řečeno strategické řízení má mnoho rysů, z nichž byla zatím jmenována pouze náročnost, mezi další rysi strategického řízení patří:
Skutečnost, že neznáme budoucí vývoj faktorů, ovlivňujících strategii firmy.
V průběhu strategického období dochází k výrazným kvantitativním a kvalitativním změnám, takže opakující se jevy jsou spíše výjimkou. Strategické řízení je tedy fakticky nepředvídatelné.
Skutečnost že na strategické řízení působí široké, celosvětové okolí.
Skutečnost, že procesy vyvolané strategickým rozhodováním jsou často vzájemně protikladné.
Skutečnost že výsledek strategického řízení se musí posuzovat jak z krátkodobého, tak z dlouhodobého hlediska.
Necitlivost k dílčím izolovaně provedeným změnám.
Procesy strategické změny jsou výrazně ovlivněny působením mnoha zpětných vazeb.
Výstupy strategického řízení jsou z hlediska určitého časového intervalu menší než vstupy.
Ze všech těchto rysů lze logicky vyvodit, že u strategie je nutné přemýšlet, čemuž se věnuje tzv. strategické myšlení, jehož postupy ukazují jak e má myslet, a uvažovat, tak abychom i z podmínek nejistoty vytěžili takovou strategii, která zajistí firmě prosperitu a úspěch.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy