Rozhodování o uspořádání jsou v podniku velmi významná, riziková a obávaná, protože:
mohou vyvolat podstatné investice a značné tvůrčí úsilí rozhodovatelů
vyžadují smysl pro strategii, představivost, odvahu a podporu mnoha lidí
mají velký vliv na náklady a efektivnost, které v záběhovém období narostou
Mezi základní typy uspořádání patří (v praxi najdeme spíše jejich kombinace):
Je založeno na maximální standardizaci výrobků a pracovních operací. Cílem je dosažení hladkého, rychlého a mohutného toku výrobků.
Výhody:
umožňuje efektivní výrobu
dokáže generovat peníze na investice do technického rozvoje díky nízkým kusovým výrobním nákladům
šetří náklady na školení lidí při vysoké kvalitě práce
nízké materiálové náklady výrobku, řízení toku je plynulé
vede k vysoké angažovatelnosti lidí i zařízení
podporuje funkci podnikatelského záměru
nevyžaduje zvláštní nároky dispečerského řízení
podporuje automatizaci rutinních činností
Nevýhody:
jednotvárnost práce může vést k otupělosti
někdy málo kvalifikovaný obslužný pracovník je slabě motivován k údržbě zařízení a kvalitě výstupu
systému může chybět pružnost při změnách
systém má tendenci hroutit se při poruchách či absenci materiálu nebo lidí
výrobní systém je nákladný na preventivních opravách
Lépe zvládá různorodost výrobních požadavků, umožňuje improvizace. Výrobní tok, prochází oddělenými specializovanými pracovišti, v nichž jsou realizovány podobné druhy činností.
Výhody:
umožňuje uspokojit širokou škálu výrobních požadavků
není tak choulostivé na výpadky výroby z titulu poruch zařízení
zařízení je univerzální, flexibilnější a méně nákladné na pořízení i údržbu
podporuje a předpokládá větší diferenciaci mzdové stimulace
nevyžaduje tak vysoký stupeň vynaloženého tvůrčího úsilí v předvýrobních etapách
Nevýhody:
podporuje pravděpodobnost růstu nákladů na rozpracovanou výrobu a zásoby
výrobní procesy a rozvrhy vyžadují častou tvořivost a racionalizaci
průměrný stupeň využití výrobního zařízení a lidí je nižší
vyžaduje větší nároky na řízení lidí
nároky na schopnost okamžitých improvizací
řízení náročné přípravy a záběhu inovace
strategické, taktické a operativní rozhodování
proces lhůtového rozhodování nebo dispečerského řízení
mělo by probíhat s podporu PC -> kontrola fungování
závisí na kvalitě složených informací
být ve správný čas na správném místě se správnými produkty
Řízení orientované na zákazníky
proces na základě zakázek jednotlivých zákazníků -> princip tahu
vstupy se zajištují synchronizovaně s postupem výroby
realizace následného výrobního stupně určuje stupeň předcházející
zakázky – přímé, rámcové, rámcové dohody¨
Řízení orientované prognosticky
založeno na předpovědi budoucí poptávky
jednotlivé výrobní úseky pracují na základě prognózy -> princip tlaku
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy