Vnitropodnikové ceny jsou nástrojem pro ocenění výkonů středisek v rámci vnitropodnikového účetnictví. Hlavní rozdíl mezi cenou tržní a vnitropodnikovou je patrný z nestejné úrovně, na které je uznána účelnost prováděného výkonu. Oceněný výstup střediska vyjadřuje pouze dílčí, z úrovně podniku vnitřní uznání jeho účelnosti.
Funkcí vnitropodnikové ceny je motivace pracovníků oddělení k efektivnímu rozhodování s preferencí zájmů podniku jako celku. Slouží také jako měřítko činnosti střediska a měla by odrážet úroveň pracovníků střediska ve vertikálních vztazích.
Výše podnikové ceny vychází z předem stanovených podmínek, které jsou předmětem kooperace a vycházejí z předem známé úrovně určující práh racionality jejího provádění.
Přístupy ke stanovení vnitropodnikové ceny:
ekonomický
matematický
účetní
přístup vycházející z psychologie chování řídících a řízených subjektů (behaviorální)
přístup vycházející z psychologie chování, ale aplikované v kombinaci s praktickými potřebami vnitřní organizace
Neexistuje jednoznačný způsob stanovení vnitropodnikových cen. To aby měly vznikat na základě systémového posouzení všech aspektů činnosti příslušného střediska a mělo by se hlavně jednat v souladu se zájmy podniku jako celku.
Existuje 6 typů Vnitropodnikových cen.
Vnitropodniková cena s připočtením ziskové přirážky
Je stanovena na vyšší úrovni, než jsou předem stanovené náklady prováděných výkonů. Slouží k ocenění finálních výkonů, které jsou ve větší míře prodávány mimo podnik. Využívá se hlavně u zisku a rentabilních a investičních středisek, kde má středisko možnost ovlivnit objem a sortiment prováděných výkonů.
Vnitropodniková cena odvozená z úrovně tržní ceny
Umožňuje bezprostřední srovnání efektivnosti výkonů prováděných ve středisku a v konkurenčním okolí podniku. Jedná se o určitou modifikaci předchozího typu. Problém však může nastat s tím, že rozdíl mezi výnosy odvozenými z tržní ceny a ovlivnitelnými náklady není zcela v produkci útvaru. Lze ji použít také jako motivační faktor, který by měl útvar orientovat na lepší výsledky.
Vnitropodniková cena na úrovni plných střediskových nákladů
Je vhodná pro střediska orientovaná na zvyšování objemu výkonů, popřípadě na efektivní změnu sortimentu. Používá se v řízení nákladových středisek vyššího typu.
Aplikace této ceny však s sebou nese různé problémy. Úroveň vnitropodnikové ceny závisí z části na způsobu stanovení sazby fixní části na jednotku. Způsob rozvržení nákladů bude mít tedy dopad v chování pracovníků, kteří se orientují na výkony pro ně nejvýhodnější.
Vnitropodniková cena na úrovni vlastních nákladů
Užívá se pro nákladová střediska, které jsou primárně řízena direktivními, naturálně vyjádřenými úkoly (jejich iniciativu je proto účelné orientovat na úsporné plnění úkolů). Plné účinnosti dosahuje tento typ ocenění při odděleném hodnocení hospodárnosti střediska v oblasti jednicových a režijních nákladů.
Může sloužit také jako nástroj kontroly hospodárnosti – operativní a základní kalkulace (což umožňuje hodnotit tyto náklady ve vztahu k počtu prováděných výkonů).
Vnitropodniková cena na bázi oportunitních nákladů
Pokud dodávající středisko pracuje v podmínkách kapacitního omezení a odebírající středisko nemá možnost nahradit chybějící dodávky z vnějších zdrojů (buď vůbec či za „přiměřené“ ceny) stanovuje se vnitropodniková cena na bázi oportunitních nákladů.
Oportunitní náklady vyjadřují ušlý zisk vázaný k limitujícímu činiteli; tzn. o kolik se zvýší zisk, když se podaří zvýšit kapacitu omezujícího činitele v udávajícím útvaru o jednotku.
V praxi se VPC stanovuje jako součet variabilních nákladů nutných k provedení výkonu a oportunitních nákladů.
Hlavní význam má pro dodávající střediska, Ty informuje o mezních nákladech, které je možno vynaložit na zajištění dodatečných výkonů, aniž by vzrostly fixní náklady výkonů nad úroveň vyjadřující práh racionality.
Vnitropodniková cena stanovená dohodou
Má význam v případě individuálně sjednávaných subdodávek, respektive v případě operativního zajišťování zakázky, jejíž rentabilita je nadprůměrná.
Dle formy projednání tohoto typu VPC se rozlišují 3 základní situace:
vnitropodnikovou cenu stanovuje či schvaluje vedení podniku
vnitropodniková cena se odvozuje od tržní ceny (vedení podniku má pouze právo zásahu pokud by byla vnitropodniková cena proti zájmům podniku)
vnitropodniková cena stanovena dohodou mezi dodávajícím a odebírajícím podnikovým střediskem (vedení podniku zasahuje pouze v případě, kdyby k dohodě nedošlo)
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy