Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Vyhodnocování provozního rozpočtu

Rozpočty se týkají činnosti všech pracovníků podniku, hlavně řídicích pracovníků, pro které jsou zásadním rámcem pro jejich činnost.

Provozní rozpočet je potřeba pravidelně vyhodnocovat. To by se mělo provádět v obdobích, která by neměla být delší než 1 rok. To umožňuje v případě odchylky mezi skutečností a plánem zavést nutné opatření k úpravě rozpočtu, nebo úpravě činností, který se rozpočet týká. Současně může management zvážit, zda je rozpočet na další období vhodný a bude se dodržovat nebo se provedou jeho úpravy.

Odpovědnost za vyhodnocování rozpočtu má vedoucí střediska, provozu nebo oddělení a je bezprostřední nařízený. O případných změnách potom rozhodují oba společně a jsou v jejich kompetenci. Zásadní problémy je poté nutné předložit podniku.

Vyhodnocování musí být samozřejmě prováděno pravidelně a důsledně, většinou je prováděno do 3 nebo 5 dnů po skončení měsíce, aby bylo možné rychle reagovat na zjištěné odchylky.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Při hodnocení je důležité dbát na provázanost z hlediska věcného plnění činností (kolik hodin bylo odpracováno, kolik kusů vyrobeno, kolik bylo spotřebováno materiálu apod.) a finančního plnění rozpočtu. Jsou vyžadovány údaje finanční z vnitropodnikového účetnictví a také z operativní evidence, v naturálních jednotkách. Jsou vyhodnocovány hodnoty za běžný měsíc i kumulovaná hodnota od počátku období.

Při vyhodnocení minulého období je vždy také vyhodnocován i předpokládaný průběh v dalších obdobích. Je třeba důsledně vyhodnotit případné hrozby, ale i příležitosti. Pokud se výhled na další období liší od stanoveného rozpočtu, je třeba hodnoty rozpočtu aktualizovat (stanovit Očekávanou skutečnost). To je náročná činnost, protože rozpočet má velmi mnoho věcných vazeb, které je nutné znovu bilancovat. Přitom se nejen určuje nová (očekávaná) finanční hodnota dané položky rozpočtu, ale též se podrobně se specifikují příčiny, proč je třeba hodnotu rozpočtu upravit. Novou hodnotu rozpočtové položky musí také většinou schválit i vedení podniku.

Průběžně a během období, ne až na konci, je také nutná kontrola čerpání rozpočtu vedoucím. Případné nesrovnalosti se tak mohou řešit a řeší hned.

Z každého vyhodnocení je nutné zaznamenat zkušenosti z vyhodnocení, aby příští postupy při sestavování rozpočtu a také při jeho vyhodnocení bylo možné doplnit nebo zpřesnit.

Všechny zkušenosti je třeba využívat při dalších vyhodnoceních a při pravidelné aktualizaci předpisu k rozpočtům do předpisu zapracovat, aby je využili i ostatní pracovníci. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!