Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Customerizace, nebo-li customizovaný, či one to one marketing

Nebo-li konečný stupeň segmentového marketingu tvořeného na míru zákazníka. Též nazýván customizovaným, či one to one marketingem. Tento druh marketingu představili v roce 1994 Don Peppers a Martha Rogers v knize One to one marketing.

 

Stěžejní myšlenkou koncepce je rozdílnost – jedinečnost každého zákazníka – každý má jiné potřeby, přání, nákupní představy aj. Cílem one to one marketingu je nabídnout zákazníkovi individuální řešení, které by mu co nejvíce vyhovovalo. Pokud se to výrobci povede bude mít do budoucna velkou konkurenční výhodu.

 

Důležitým bodem procesu one to one marketingu je zapojení nejen jednoho člověka, ale celé firmy. Jedná se o koncept, který živnostníci využívali již dávno a velké firmy se k němu začínají také dostávat z důvodu získávání více zákazníků a tím pádem více financí.

 

Existuje několik forem zavedení one to one marketingu, které Peppers a Rogersová uvádí v již jmenované knize One to one marketing.

  1. Poznat co nejlépe své zákazníky

    Mám zájem, jak si mohu objednat?

    Volejte: +420 607 044 665

    Pište na: info@altaxo.cz

  2. Rozdělit zákazníky dle jejich důležitosti pro firmu

  3. Komunikovat se zákazníky individuálně – zjišťovat jejich potřeby a přání

  4. Přizpůsobit výrobní řešení potřebám zákazníka, dle důležitosti pro firmu

Vznik tohoto marketingu není jen tak. Jedná se o to že moderní zákazníci přebírají iniciativu a informace o výrobcích si dohledávají na internetu, porovnávají, mají na výběr nepřeberné množství zboží a je důležité, aby váš výrobek zvítězil v té „hromadě“ nabízených výrobků.

 

Stále více on-line společností navíc nabízí tzv. choiceboard, nebo-li interaktivní online systém, s jehož pomocí si může zákazník sestavit vlastní výrobek, či službu s ohledem na cenu, vlastnosti, design apod. Výtvor zákazníků je syslem pro výrobní systém firmy, která se dle přání řídí nákupem součástek potřebných k sestavení výrobku.

 

Choiceboard je tak vlastně posun k customerizaci firmy. Customerizaci lze považovat za spojení provozně řízené hromadné customizace a customizovaného marketingu způsobem , kterým zákazníkovi umožňuje navrhnout si vlastní výrobek, nebo službu. Firma tak nemusí vymýšlet jak se zavděčit individuálním zákazníkům, ale naopak zákazníky motivuje a propůjčuje jim prostředky k návrhu vlastního výrobku.

 

Pak záleží na firmě jestli zvolí marketing segmentu, nebo customizační marketing. Marketing segmentu je pro firmu jednodušší, neboť není potřeba zacílit každý jednotlivec zvlášť, ale skupina. Marketing customizace je naopak individuální a je založen na tvrzení, že segmenty jsou smyšlenkou a že jednotlivcic v segmentech jsou odlišní do takové míry, že marketéři mohou dosáhnout větší adresováním individuálních potřeb..

 

I když se customizaační marketing zdá být lepším řešením, ne všem firmám vyhovuje. Například zavést customizační marketing v automobilovém průmyslu může být velmi obtížené, neboť customizace může zvýšit cenu zboží více, než je zákazník ochoten zaplatit. 1

 

1 Phillip Kotler – Marketing a management

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!