Databázový marketing je forma přímého marketingu, která využívá databáze zákazníků, nebo firem k cílené komunikaci za účelem propagace produktu nebo služby. Databázový marketing klade důraz na analýzu dat. Pomocí statistických metod se snaží zaškatulkovat chování jednotlivých zákazníků.
Výchozím předpokladem je – čím více dat mám, tím lépe můžu zacílit na potenciální zákazníky. Informace přitom musí být přesné a aktuální.
Rozlišujeme dva základní tipy databází:
databáze spotřebitelů
databáze firem
Databáze spotřebitelů jsou primárně určeny pro společnosti, které se zaměřují na prodej produktů nebo služeb konečným zákazníkům, tedy komerční model business-to-consumer (B2C, obchodní společnost – spotřebitel).
Obchodní databáze (business-to-business, B2B, obchodní společnost - obchodní společnost) poskytují mnohem více informací, protože pro firmy neplatí tak striktní zákon o ochraně osobních údajů.
V databázi společností se můžeme dozvědět vedle základních informací jako je název, adresa, kontaktní údaje a počet zaměstnanců také podrobnosti o transakční historii firmy, o žádostech o patentovaní výrobků, nebo o žádostech o úvěry. Na základě informací si každý může udělat obrázek o kvalitě nebo finanční kondici obchodního partnera. Podnikátor.cz doporučuje využít online databázi firem Merk.cz
Náhled na úspěšnost a prospěšnost databázového marketingu se různí. Odpůrci tvrdí, že rozesílání nabídek například formou direct mailingu adresáta odrazuje, protože zprávu považuje za nevyžádanou poštu nebo spam. Přívrženci obhajují komunikaci s využitím databází argumenty o zacílení na konkrétní zákazníky s aktivním zájmem o produkt nebo službu.
Pokud budeme uvažovat v mezích internetového marketingu, můžeme databáze prohlásit za starou formu marketingu, protože údaje se shromažďují už desítky let. V globálním měřítku databázový marketing naráží na omezení v podobě zákonů a předpisů jednotlivých států, které s rozdílnou aktivitou dohlíží na ochranu osobních údajů zákazníků.
Doba pokročila. Lidé už většinou nerealizují své nákupy jenom na základě vystavení produktu, nebo televizní reklamy. Spotřebitelé vyžadují o zboží více informací, proto je nutné působit více komunikačními kanály. A především zákazníky je potřeba aktivně vyhledávat!
Aktuální databáze firem usnadní zosobněnou komunikací zacílení na potřebný segment. Nezapomeňte přitom na elementární východisko – čím více, tím lépe...
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy