Guerilla, jinak řečeno šokující inovativní marketing jehož úkolem je šokovat a upoutat na sebe pozornost davu, neboli respondentů, budoucích spotřebitelů.
Guerilla marketing je v českých vodách poměrně novinkou přesto si stihnul vybudovat dobrou pověst jménem firmy T-mobile a jejích spotů na Datana Fofriče. Dle toho jak se guerilla marketing vyvíjel vzniklo i desatero, kterým by se měl guerilla marketing řídit. Na ukázku budou porovnána dvě desatera, jedno slovně košatější a jedno kratší a výstižnější.
První desatero guerilla marketingu:
Bojovat na svém území, neboť to znáte nejlépe a víte jak našlapovat.
Vědět v čem přesně vaše firma podniká a čím je známá – co od ní zákazníci chtějí a očekávají.
Musíte přesně znát své zákazníky a vědět co od vás očekávají. Pokud tyto údaje neznáte na 100% nevíte zda-li použijete správnou formu marketingové guerilla kampaně.
Důležité je stále věnovat pozornost svým zákazníkům, které byste měli rozmazlovat a zároveň jim neustále připomínat, že vaše firma je pravá volba.
Jako firma byste měli pravidelně komunikovat se svými zákazníky, ptát se na jejich potřeby a přání, zároveň jim dát vědět o novém výrobku na trhu.
Správná guerilla kampaň by měla být důvtipná, drzá, inovativní a nápaditá.
poctivost hraje důležitou roli – zákazník si zapamatuje pokud se jej budete snažit ošidit. Informace se šíří rychle, dnes hlavně on-line. Zákazníci si špatné či dobré zkušenosti předají a to se počítá.
Zbytečně neplýtvejte. Je mrhání financemi najímat si agenturu na vytváření letáků. Méně je někdy více. Sjednejte si schůzku s několika tiskárnami a sjednejte si cenu sami – dle vašich představ.
Pokud nevíte zda-li je váš nápad legální, nevyhýbejte se diskuzi s právníkem předejdete tak mnoha jiným, větším výlohám spojeným s případnými soudními výlohami.
Nejdůležitějším bodem desatera je sledovat konkurenci – její nápady, návrhy. Můžete je zlepšit, zvýraznit, můžete se inspirovat. Důležité je nezůstat pozadu a vytěžit z minima maximum.
Druhé svéráznější desatero guerilla marketingu z knihy Thomase Patatase:
Nejít druhým lidem na nervy
Nemrhat prostředky
Nenudit druhé
V kampaních nediskriminovat osoby, či zvířata
Nekopírovat druhé
Nelhat
Nezahlcovat schránky svých bližních reklamou
Dráždit
Bavit
Lišit se od ostatních
Sami si můžete vybrat, které z obou desater zvolíte, můj názor je takový, že obě desatera šla propojit a vytvořit tak jedno rozvětvenější desatero, kde by se tyto praktiky spojili. Neboť nikdy není dost dobrých návodů na to jak dělat správně marketing, tak delikátní jako je guerilla.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy