Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Jaký je rozdíl mezi „zjevnou lží“ v reklamě a „zavádějícím tvrzením“

Zjevná lež i zavádějící tvrzení jsou řazeny do oblasti klamavé reklamy, ovšem za zjevnou lež můžeme považovat čistě lhaní, a v reklamě se přímo téměř nevyskytuje, a to zejména proto, že její odhalení je snadné. Zavádějící tvrzení není tak jasné a spotřebitel jej nemusí odhalit. Navíc je často skryté, méně nápadné a méně napadnutelné.

V reklamě se setkáte se zavádějícím tvrzením typu:

  • Nejasné srovnání – často v reklamě zaznamenáte: „ Náš produkt je lepší.“ Ale je lepší než CO? Toto není definováno a spotřebitel si může domyslet dle své fantazie cokoli. Pouze je řečeno, že je lepší.

    Mám zájem, jak si mohu objednat?

    Volejte: +420 607 044 665

    Pište na: info@altaxo.cz

  • Vyzdvihováním zřejmého účinku – uváděná charakteristika produktu je zcela zřejmá, ale v reklamě je vyzdvihována. „Námi vyrobené gumové bonbony jsou bez tuku.“ Ale přeci všechny gumové bonbony jsou bez tuku a není třeba z tohoto faktu dělat přednost. Někteří spotřebitelé tyto praktiky znají a tato reklama je může odradit, jelikož tento fakt nebudou brát za přednost.

  • Neúplná statistika – „Náš produkt zničí 70 % bakterií.“ Ale už není uvedeno, jaká je pravděpodobnost, že tyto bakterie zničí. Nikde není uvedeno, že ve většině případů nezničí 70 % bakterií, ale jen 30 %. Spotřebitelé, kteří tento produkt zakoupí, budou zklamaní, a budou šířit negativní reference. Dále do této kategorie patří výrobky, které byly pro reklamu speciálně upraveny.

  • Indukování dojmu, že od konkurence dostaneme méně – „Díky naší zubní pastě budou zuby chráněny 3x více.“ Ale již není uvedeno JAK, a totéž je možné říci o každé pastě.

Proto je nezbytné při tvorbě reklamy zvážit všechny prvky klamavé reklamy – zavádějící tvrzení a zjevné lži, které jsou právně napadnutelné, a také neprospívají propagovanému výrobku, jelikož často spotřebitel tuto klamavost odhalí, a v lepším případě si výrobek zakoupí, očekává od něj diametrálně odlišný výsledek, a pak je zklamaný. Celý tento proces je zakončen špatnou spotřebitelskou referencí, která přinese více škody, než užitek z klamavé reklamy. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!