Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Klamavá reklama

V neposlední řadě je při podnikání velice důležité znát i odvrácené strany reklamy. V tomto článku se budu věnovat klamavé reklamě, ze které může být každý podnikatel obviněn, a proto je dobré se vyvarovat byť nechtěných aspektů, které mohou vést ke klamavé reklamě.

Co je klamavá reklama

Tento druh reklamy definuje zákon č. 513/1991 Sb. § 45 „klamavou reklamou je šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech, které je způsobilé vyvolat klamnou představu a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži nebo v hospodářském styku prospěch na úkor jiných soutěžitelů, spotřebitelů nebo dalších zákazníků“ (Obchodní zákoník, zákon č. 513/1991 Sb. § 45).

 

Šířit klamavou reklamu můžeme způsobem nebo objektem šířených údajů nebo jejich druhem. Způsobem se rozumí sdělení prostřednictvím tisku, mluveného slova, fotografií či jiným vyobrazením, televizí, internetem a dalšími médii. Objektem může být podnik nebo výrobky či výkony vlastního či cizího podniku.

 

Za klamavou reklamu je považováno sdělení, které je v rozporu s objektivní skutečností. Proto je nutné, aby údaje, které jsou použité v reklamě, byly pravdivé, a nesmí spotřebitele uvést v omyl v souvislosti, ve které jsou údaje použity.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

 

Pravidla při tvorbě reklamy, s cílem vyhnout se klamavé reklamě, jsou velice složitá a pro každé odvětví specifická.

 

Všeobecně můžeme definovat tvorbu reklamy několika body:

 

  • Uvádějte vždy pravdivé údaje

  • Pokud propagujete výrobek v „akci“ uvádějte vždy veškeré podmínky akce-a to i počet kusů, které jsou za příslušnou cenu k prodeji

  • U potravin uvádějte vždy zemi původu, popř. složení

  • U tabákových výrobků či alkoholu nesmíte nikdy oslovit skupinu obyvatel mladší 18-ti let

  • Reklama na tyto výrobky nesní v žádném případě tvrdit a ani naznačovat, že užívání těchto výrobků pozitivně ovlivňuje společenské, sexuální a jiné úspěchy

  • U reklamy na alkohol je dále zakázáno používat ji v souvislosti s řízením automobilu či léčebných prostředků

  • U potravin je zákon klamavé reklamy ještě přísnější – v žádném případě nesmíte zaměnit zemi původu potravin, trvanlivost, složení, dále není přípustné, aby reklamou nabyl spotřebitel dojmu, že potraviny mají zvláštní charakteristické vlastnosti, když ve skutečnosti mají tyto vlastnosti všechny podobné potraviny

Při hlubším zkoumání klamavé reklamy je nutné prostudovat si konkrétní část zákona, která se podrobně zabývá příslušným propagovaným výrobkem. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!