Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Marketing a hodnota pro zákazníka

Mezi hlavní marketingové úkoly patří naplňování potřeb a přání zákazníka. Zjednodušeněji je tedy cílem poskytnutí hodnoty pro zákazníka se ziskem pro společnost. V nadměrně konkurenční ekonomice je však stále těžší, aby si zákazník vybral právě hodnotu vaší společnosti. Proto existuje proces poskytování hodnoty. Tento proces je založen na tradičníma zjednodušeném pojetí marketingu, že společnost něco udělá, a pak to prodá. Jinak řečeno: „ Společnost ví, co má vyrábět a trh toho nakoupí dostatečné množství, aby z toho vyrábějící společnost měla zisk. Tato koncepce má velký úspěch v ekonomikách vyznačujících se nedostatkem zboží, kdy je stoprocentně jisté, že jej spotřebitelé skoupí, protože nejsou vybíraví co se týče kvality a vlastností výrobku. Jedná se především o základní potravinářské zboží.

Tato koncepce by však nikdy nefungovala v ekonomikách, kde mají spotřebitelé velký výběr, a tudíž nejsou nuceni konzumovat jeden typ potravy. Zde se trh štěpí na mikrosegmenty, kdy si každá skupina lidí může dle vlastních potřeb přizpůsobit trh tzv. „na míru“. Chytrý konkurent proto nabídne potraviny pro jednu určitou skupinu lidí, proto vznikají obchody se zdravou výživou, či čínské, italské a jiné restaurace. Příkladem může být i obchodní řetězec Lidl lákající spotřebitele na „Francouzské, či Americké týdny“, s možností nákupu tamních specialit. jde o preference určitého segmentu. V současné době je tento postup jádrem nového pohledu na podnikatelské procesy, které umisťují marketing na začátek plánování. Tato marketingová strategie zaměřující se na určité segmenty obyvatelstva se jinak nazývá mikrotrhy.

Příkladem mikrotrhu může být Gymboree, řetězec s 530 obchody, prodávající dětské oděvy z dobře finančně zabezpečených rodin. Protože neexistují žádní další rodiče s příjmy na 650 000 dolarů, přišel Gymboree s maloobchodním řetězcem Janie and Jack, kde prodává oblečení pro děti rodičů s nadprůměrnými příjmy. Řetězec Hot topic zase prodává pooze módu pro mladé lidi pod dvacet let.

Proces poskytování hodnoty pro zákazníka však existuje již před existencí výrobku, pokračuje při vývoji a i poté, kdy je již dostupný v obchodech.

 

Japonci propracovali toto pojetí následujícími termíny:

  1. Nulový čas na zpracování zpětné vazby zákazníka. Po nákupu by měla být neustále shromažďována zpětná vazba zákazníka, aby se zjistilo jak je potřeba výrobek, nebo jeho marketing vylepšit.

  2. Nulový čas na vylepšení výrobku. Společnost by měla vyhodnocovat všechny zlepšovací návrhy a ty nejlepší následně realizovat.

    Mám zájem, jak si mohu objednat?

    Volejte: +420 607 044 665

    Pište na: info@altaxo.cz

  3. Nulový nákupní čas. Společnost by měla dostávat veškeré díly na zpracování výrobku včas, díky spolupráci s dodavateli. Zpoždění dodávky znamená pozdní dodávku do obchodů a s tím spojené komplikace v podobě nespokojených zákazníků.

  4. Nulový čas na přípravu. Společnost by měla být schopna vyrobit jakýkoli výrobek, bezprostředně potom co obdrží objednávku, bez zbytečného času na přípravu a bez zbytečných nákladů.

  5. Nulové vady.Výrobky by měly mít vysokou kvalitu bez jakýchkoli vad.

 

S novým přístupem k marketingu, s takzvanými 3V přišel Nyrmalya Kumar.

  1. Value segment – definuje hodnotový segment, nebo zákazníky

  2. Value proposition – definuju hodnotovou nabídku

  3. Value network – definuje hodnotovou síť, která vám dodá slíbený servis

 

Frederick Webster z Dartsmouthu vyjádřil své marketingové názory ohledně hodnoty takto:

  1. Value defining – procesy k definování hodnoty – průzkum trhu

  2. Value developing processes – procesy k vytváření hodnoty – vývoj nového výrobku

  3. Value delivering processes – procesy poskytování hodnoty - reklama1

Hodnotu pro zákazníka tak vytváří jen obal, či design, ale také způsob zpracování a rychlost a přesnost dodání. Na základě těchto kritérií se pak zákazník k danému výrobku vrátí, či nikoli.

1 Phillip Kotler – Marketing a management. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!