K lepšímu pochopení úkolů marketing managementu je důležitá definice tohoto marketingového podoboru, která zní: „ Marketingový management je nepřetržitý proces analýzy, plánování, implementace a kontroly. Jeho smyslem je vytvoření a udržení dlouhodobých vztahů s cílovými zákazníky, které umožní podnikům a dalším subjektům dosáhnout stanovených cílů.“
Hlavní úkoly marketing managementu budou popisovány na příkladech k nimž použijeme společnost, které můžeme říkat Zeus. Společnost Zeus operuje na trhu v rázných průmyslových odvětvích, mezi něž patří chemie, výroba filmů a fotoaparátů. Společnost přemýšlí co podniknout se svou divizí Atlas. V současné době Atlas vyrábí fotoaparáty. Na trhu s fotoaparáty je značná konkurence. Proto vedení společnosti chce, aby divize Atlasu vytvořila radikální marketingový plán, který by získal hlas vedení společnosti. Je proto důležité stanovit si základní úkoly, které lze aplikovat i na jiné společnosti.
ROZVÍJENÍ MARKETINGOVÝCH STRATEGIÍ A PLÁNŮ – pro Atlas je v tomto ohledu důležitá identifikace dlouhodobějších příležitostí, k tomu poslouží dlouhodobě tržní zkušenosti Atlasu. Jak se tedy divize zachová? Měla by vyrábět fotoaparáty s inovativními vlastnosti, je důležité přijít s něčím neotřelým, novým, co by posunulo konkurenci do pozadí. Je proto důležité, aby Atlas přišel s konkrétním marketingovým plánem a strategií.
ZÍSKÁNÍ MARKETINGOVÝCH ONFORMACÍ – aby Atlas vzbudil důvěru potenciálních spotřebitelů potřebuje k tomu vynikající marketingový informační systém, který bude informovat o potřebách potencionálních zákazníků. Nejvhodnějším systémem ke zjišťování informací je marketingový výzkum provedený před samotným zahájením výroby, aby nový fotoaparát splňoval potřeby společnosti.
NAVAZOVÁNÍ SPOJENÍ SE ZÁKAZNÍKY – zahrnují nejen potřeby, ale také konkrétní přání zákazníků, k nimž patří například – Kolik by měl fotoaparát stát? Kde ho zákazník bude nakupovat? Jaká je zákazníkova představa o jiných značkách? Atlas také musí vzít v úvahu, že nebude prodávat celému společenství, ale segmentům. Každý segment je moderní marketingovou praxí zkoumán a na základě výzkumu se vybírá typ zboží vhodný pro určitý segment.
VYTVÁŘENÍ SILNÝCH ZNAČEK – K tomu, aby divize Atlas vytvořila správnou marketingovou kampaň musí porozumět silným a slabým stránkám společnosti Zeus. Zeus je silnou společností s konkrétními technologiemi a má svou značku, avšak potřebuje inovaci, aby byla její značka stále aktuální. Avšak je důležité se zeptat: „ Bude chtít zákazník inovativní, drahý fotoaparát, nebo dá raději přednost levnější nekvalitnější verzi?“ u vytváření značky je proto důležitý již zmiňovaný průzkum a sledování konkurence.
VYTVÁŘENÍ TRŽNÍ NABÍDKY - v centru marketingového programu, by vždy měl být výrobek, díky němuž se vytváří nabídka a poptávka v závislosti na designu, balení a ceně produktu. Aby Atlas zesílil poptávku po nových výrobcích může využívat nabídky leasingu, dodání, či instruktáže zdarma. Důležitým marketingovým rozhodnutím je cena, slevy, či náhrady – maloobchodní a velkoobchodní. Ceny Atlasu by měly být souměřitelné s cenami konkurence, neměli by být vyšší, aby zákazník nezvolil konkurenci a neměli by být příliš nízko, aby si zákazník nemyslela, že jde o nekvalitu.
VYTVÁŘENÍ DSITRIBUČNÍCH SÍTÍ – v závislosti na vytváření tržní nabídky je důležité, aby Atlas zvolila kanály, kterými bude o svém výrobku informovat. Nejlepším řešením je v tomto i více jiných případech propojení několika kanálů najednou. V praxi to znamená, že bude reklama na nový fotoaparát vysílána v rádiu, televizi, na billboardech, letácích apod.
SDĚLOVÁNÍ HODNOTY – je důležité, aby Atlas vhodně sdělovala hodnotu, kterou ztělesňuje její výrobek. Tedy, aby vzhled a funkce odpovídaly ceně. Marketingovými komunikačními činnostmi jsou prostředky, jimiž se firmy pokoušejí informovat a přesvědčovat a připomínat jim – přímo, nebo nepřímo, značky, jež prodávají. Je důležité,aby Atlas vytvořila integrovaný marketingový komunikační program, aby maximalizovala individuální a kolektivní příspěvky ke všem komunikačním činnostem.
VYTVÁŘENÍ DLOUHODOBÉHO RŮSTU – aby divize Atlas získala důvěru veřejnosti musí zaujmout dlouhodobý názor na své výrobky a značky a také na to, jak dosáhnout růstu zisků. Důležitá je také kontrola již stanoveného marketingového plánu. Totiž, aby byla propagace a prodej výrobku dobrá je důležité udržovat povědomí zákazníků o výrobku neustále.
Hlavním úkolem marketing managementu je tak zjednodušeně řečeno – plánovat, realizovat a udržovat marketingovou strategii, tak, aby zákazník neztratil povědomí o výrbku, či výrobcích.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy