Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Prognózování vývoje trhu

Pokud chce podnikatel úspěšně předvídat vývoj trhu, na kterém bude nebo chce podnikat, musí vytvořit studie (povědomí), zaměřit se na charakteristiku:

  • svých zákazníků, znát jejich chování, potřeby, nákupní preference, jejich potřeby,

  • svých výrobků či služeb. Dokázat je přesně pojmenovat a sdělit, jaké jsou hlavní předpoklady jejich vybrány z řady dalších nabízených produktů. Přesně vědět jak je používat, proč je použít v dané situaci atd.,

  • prostorového rozšíření trhu, na kterém chce podnikatel operovat (geografie trhu),

    Mám zájem, jak si mohu objednat?

    Volejte: +420 607 044 665

    Pište na: info@altaxo.cz

  • tržního potenciálu,

  • tržní rovnováhy či nerovnováhy,

  • konkurence, její hlavní přednosti, znát výrobky a služby konkurence, vědět čím se výrobky podnikatele liší od konkurenčních výrobků, znát slabiny konkurence a vědět, jak ji zničit či snížit její potenciál na trhu,

  • dané obchodní jednotky na trhu, zaměřit se na pozici firmy podnikatele.

U prognózování vývoje trhu je důležité, aby podnikatel znal pojem tržní potenciál. Tím je myšleno maximální objem prodeje, který může podnikatel dosáhnout na vybraném trhu. Tržní potenciál může být určen ve fyzických nebo v peněžních jednotkách. Tržní potenciál závisí na ceně, pro kterou je určen. Proto je důležité rozlišovat, v jakých jednotách je potenciál určen. Tržní potenciál vyjádřený v peněžních jednotkách je jednou z klíčových veličin při plánování důležitých investic firmy, při stanovení cenové politiky. Na tento aspekt musí podnikatel klást důraz u marketingového oddělení, které vykonává průzkum trhu. Důležité také je, aby pracovníci tohoto oddělení měli znalosti křivky poptávky.

 

Dalším důležitým pojmem při prognózování vývoje trhu je tržní rovnováha či nerovnováha. V okamžiku, kdy působí na trhu poptávka a nabídka v určitém časovém horizontu, můžeme hovořit o tržní ceně produktů či služeb. V případech, kdy se nabídka rovná poptávce, mluvíme o rovnovážné ceně a stav trhu je rovnovážný. Toto ale vzniká v případě, kdy při určité ceně produktů na trhu nevzniká ani přebytek, ani nedostatek daného zboží. O rovnovážném trhu můžeme hovořit, pokud je poptávka plně uspokojena, dále zboží, které se nabízí, je plně spotřebováno a posledním aspektem je, že ceny jsou stálé a nemění se. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!