Na téměř každém trhu se vyskytuje firma, která zaujímá se svými výrobky či službami 40 a více procent podílu trhu. Většinou tato firma působí na ostatní firmy svou silnou pozicí tak, aby snižovaly ceny svých produktů, zaváděly nové výrobky či služby a samozřejmě také ovlivňuje distribuci a propagaci těchto menších firem. Jako příklad firem, které zaujímají pozici tržního vůdce, můžeme udat ve světě IBM, Kodak, Caterpillar, Coca-Cola. V České republice to jsou například firma ČEZ, Benzina, Telefonica O2. Tato vůdčí firma je ale důležitým bodem pro ostatní konkurenční firmy, které se snaží soupeřit. Proto je důležité stále udržovat požadované hodnoty. Ostatní firmy se snaží získat větší úspěch na úkor chyb této monopolní firmy. Tato vůdčí firma může rychle udělat nějakou chybu, která může být fatální následky.
Tržním vůdcem je například také Česká pošta, která je považována za stoprocentní monopol. Tato firma je charakteristická svými licencemi, smlouvami a ochrannými opatřeními. Pak jsou na trhu ale i ostatní firmy, které (jak již bylo na začátku vysvětleno) zaujímají 40 a více procent podílu trhu.
Aby tyto vůdčí firmy zůstaly dominantní, musí znát a použít tři základní faktory, mezi kterými si firma zvolí svou metodu.
Firma musí najít způsob, jak zvětšit celkovou poptávku trhu.
Firma musí ochránit svůj dosavadní tržní podíl.
Firma musí zvětšit tržní podíl na trhu, který ale zůstává stejný.
Existují také jednotlivé strategie pro firmu tržního vůdce, které jsou převzaté z vojenské terminologie.
Obrana – důležité je bránit se útokům konkurenta. Velký pozor si ale tato vůdčí firma musí dát na marketingovou krátkozrakost. Tzn. je nutné se bránit, ale zároveň se koukat kolem sebe, zda lidé neprojevují již zájem o konkurenční firmu.
Křídelní obrana – schopnost vůdčí firmy rychle se rozvinout v okrajových částech podnikání.
Preventivní obrana – vůdčí firma může preventivně zaútočit na konkurenta. Důležité je ale mít trvale stálé ceny a vysílat tržní signály, i falešné.
Obrana protiútokem – pokud konkurenční firma zaútočí, musí se vůdčí firma bránit. Například snížením cen určitých produktů, zvýšit komunikační politiku, zajistit nové distribuční cesty. Ale někdy se vyplatí i počkat, v případě nových technologií.
Pohyblivá obrana – pružně působit na nových teritoriích. Pozor je nutné klást na marketingovou dalekozrakost.
Strategický ústup – dobrovolně se vůdčí firma vzdá svých slabých pozic.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy