Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Target Costing

Target costing neboli metoda cílových nákladů je soubor manažerských technik využívaných při vývoji nových výrobků a služeb. Target costing začíná s nastavením celého marketingového mixu od ceny. Vývoj nového produktu tak startuje nikoliv v technickém či vývojovém oddělení, ale v oddělení obchodním. Jeho klíčovou výhodou je fakt, že společnost má už od samého začátku jasnou kontrolu nad náklady i příjmy z nového výrobku či služby.

První co společnost, která připravuje nový produkt, zajímá, je cena a s tím související marže. Samozřejmě ale nechybí nějaká bližší specifikace připravovaného výrobku.

 

Hlavním rozdílem mezi touto a klasickou metodou kalkulace je především ve shromažďování informací o trhu a přiřazení těchto informací k aktuálnímu navrhovanému produktu.

 

U tradiční kalkulace jsou v první fázi určeny požadované vlastnosti a design produktu a zjištěny ceny od dodavatelů na základě těchto informací vedení společnosti určí požadovaný zisk. Odtud jsou následně odvozeny předpokládané náklady na produkt.

 

Výrobek je poté vyráběn a vypuštěn na trh za ceny, které jsou dány jako:

 

Výrobní náklady + požadovaný zisk = Prodejní cena

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

 

Zda je tento výrobek konkurenceschopný a prodejný za danou cenu však není jisté.

 

U metody Target costing je postup zcela opačný. Za pomoci průzkumu trhu je zjištěno, za jaké ceny je možno s výrobkem na trhu uspět. Poté jsou ve společnosti vytyčeny cíle, kterých je třeba dosáhnout a to především požadovaný zisk.

 

Z těchto hodnot jsou následně vypočítány cílové náklady (Target cost) jako:

 

Prodejní cena- požadovaný zisk =Target cost (cílové náklady)

 

Jsou to tedy maximální přípustné cílové náklady, které je nutné dodržet, aby výrobce splnil požadavky zákazníků a zároveň dodržel stanovené cíle společnosti.

 

Použití

Využívá se především ve vysoce konkurenčním prostředí jako je například automobilový průmysl a spotřební elektronika. Nejčastěji u sériové výroby – tj. u výroby s velkým stupněm automatizace a velkým počtem identických produkovaných kusů.

 

Tuto metodu však lze využít v podstatě na cokoliv. Stačí si definovat požadovanou marži a plánované objemy prodeje a při dané výši investice a délce životního cyklu připravované služby či výrobku nám jasně vyplyne výsledná cena.

 

Target Costing rozděluje funkce na 2 základní skupiny:

  1. tvrdé - funkce, které určují technický výkon výrobku (funkce nezbytně nutné, aby mohl výrobek fungovat)

  2. měkké - funkce, které slouží ke konformnějšímu použití (tyto funkce nemusí být, aby funkce sloužila)

Pokud si zákazníci kupují produkt, tak automaticky počítají, že tvrdé funkce jsou již zahrnuty v ceně produktu, a to za co jsou ochotni zaplatit, se odvíjí od funkcí měkkých, tzn., že realizovatelná cena je závislá na měkkých funkcích. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!